Brev:
Mangel på modermælk, søvn og mere skemad
8. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Mangel på modermælk, søvn og mere skemad
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, nu er det godt nok første gang, at jeg skriver til dig, men jeg har benyttet mig meget af, at læse spørgsmål og svar, fra og til andre. Men nu synes jeg lige, at jeg har brug for et konkret svar, på et par spørgsmål.
Nå, men det handler om at min søn Tobias, på næsten 6 mdr. (fra d.13/7 ), har fået svært ved at falde i søvn, både om aftenen og om formiddagen, middags-/eftermiddagsluren er som regel ikke noget problem, så derfor er jeg selv kommet til den konklusion, at han har svært ved at sove, fordi han ikke er blevet mæt nok, men jeg ved jo ikke om det er rigtigt tænkt?
Tobias er blevet ammet 100% indtil han var ca. 4 mdr. derefter startede vi op på at give ham en flaske vælling, til natten ved 23-tiden, så han kunne sove lidt længere om natten, og efter lidt roderi med forskellige flasker og flaskesutter, fandt vi den rigtige, og nu går det godt med flasken, især når det er halvvejs i søvne.
Da Tobias var ca. 4 ½ mdr. startede vi på skemad, hvilket lige var sagen. Han får på nuværende tidpunkt 2 skemåltider og bliver så ammet for resten, og det skal lige siges, at det er ikke fordi jeg tror han får for lidt at spise, da han har taget ca. 1,2 kg på, på lidt over en måned, siden vi startede på skemad, men det er nærmere som om, at min mælk ikke mætter ham nok!
Nå, men formiddagsluren er nogen dage nærmest ikke eksisterende, hvilket godt kan være lidt hårdt, både for ham og mig, men jeg tænkte om det kunne være fordi, der ikke er nok mælk til at mætte, der ved 8-9 tiden, at han ikke vil sove? Han bliver ammet første gang ca. ved 5-6 tiden, og der kan han sagtens sove igen, men der har jeg jo også haft hele natten til at producere en god portion mælk til ham.
Så mit spørgsmål er så, om det måske var tid til, at introducere det 3. skemåltid for ham, om morgenen i stedet for ammetåren?
Med hensyn til aften putningen, så virker det heller ikke som om, at der er nok mælk, når han skal have den sidste tår inden han skal puttes kl. ca. 20.30, for nogle gange kan han slet ikke falde til ro ved brystet, og jeg sidder inde på hans værelse i fred og ro, med meget lidt lys, bl.a. her til aften kunne han slet ikke falde til ro, og til sidst gik jeg ud og blandede 100ml modermælkerstatning, og han drak ca. 80ml og lagde sig til at sove med det samme bagefter!!! Og andre aftner er han så træt at han falder i søvn ved brystet, og så kan jeg bare ligge ham op i hans seng, men så er det sommetider, at han vågner ca. 1 times tid og ikke vil falde i søvn igen, og når vi har "kæmpet" med at få ham til at falde i søvn i 1 - 1½ time, ender vi altid med at måtte give ham sin vælling noget før vi plejer, og så falder han i søvn bagefter.
Her er mit spørgsmål så, om jeg måske skulle give ham en hel flaske modermælkerstatning, før putningen, istedet for at kæmpe sådan med amningen, og ind i mellem føle mig lidt mislykket, når jeg ikke kan få min søn til at falde til ro?
Det blev vist en lang smøre, håber ikke, at det blev for rodet.
Kærlig hilsen
Carina