Svar: Mangel på modermælk, søvn og mere skemad
8. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Carina
Det lyder som om at Tobias er en stor og dejlig dreng med en god appetit og stor lyst til at spise og også fin evne til at regulere sit behov. Det lyder derfor helt relevant med 3 måltider skemad dagligt og derudover må du også meget gerne begynde at give ham lidt i hånden, som han selv kan sutte på og gnaske lidt i.
Mulighederne for mad og variation er stor nu, med den alder han har og det vil være rigtig godt, hvis du begynder at tilbyde ham de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Ligesom du også kan tilbyde ham stort set alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på - det kan være appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: En gang imellem øllebrød og en gang imellem grøntsagsmos (skift evt. hver anden dag). Begynd med kød eller fisk i grøntsagsmosen og tilbyd agurkeskiver, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, som han kan gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes, tilbydes frisk frugt og evt. lidt frugtmos ligesom om formiddagen, vand af kop
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre får. Tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende at gnaske i, vand af kop.
Ammes eller flaske med mme eller vælling og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Som du kan se er der fortsat plads til ca 6 amninger i døgnet ved siden af 3 måltider skemad samt mellemmåltider.
Hvorvidt du skal amme inden sengetid eller tilbyde flaske med mme eller vælling er helt op til dig og hvordan det bedst fungerer. Hvis du oplever at en flaske giver jer meget mere ro og synes det er dejligt at far f.eks. kan tage over, så er det helt fint - du må meget gerne give flaske om aftenen. Du ammer jo i løbet af dagen og også om natten, så din dreng tager ikke skade af at få flaske inden sengetid :o)
Håber ovenstående giver lidt idé om hvordan I kommer videre hos jer, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske