Brev:
Honning, kost og ernæring generelt og barn nr. 2
8. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Honning, kost og ernæring generelt og barn nr. 2
Hej Helen
Så har jeg lige brug for dit råd igen - denne gang drejer det sig om mængder af HONNING...
Hvor "lidt" er lidt i sætningen: "Lidt honning gør ingen skade"
Daniel er nu ved at være en stor purk på 16 mdr og er en kærlig, gemyttelig og dejlig dreng.
Han døjer meget med sine øre og vi har lige kørt en 3 mdr. periode, hvor det ene anfald ørebetændelse kom efter det andet (inkl. alle diverse virus og omgangssyge der er i omløb i denne tid :o)
Men efter juleferien er han endelig på toppen igen og spiser meget og mere til...
Any way - det her honning noget, kan man give dem for meget? Jeg bruger det i hans morgen havregrød samt eftermiddags a-38 snack og lidt i hans godnat-kamille-kop-the. Det løber sig op til ca. 1½-2 the skeer pr. dag - er det for meget?
Og så vil jeg gerne lige høre om man kan give for meget frugt?
Daniel kan i løbet af en dag spise:
½-1 banan
20 vindruer
15 blåbær
1-2 klemmentiner eller en appelsin
Er det for meget - tænker især på frugtsukkeret i denne forbindelse og om det evt. kan give for meget "luft i maven"?
Ellers spiser han igen jævnt varieret med fisk, okse og svinekød - fjerkræ vil dog hverken eje eller have.
Frugt
Rosiner
Ris, kartofler, havregryn, rugbrød, ris og/eller majskiks, og ind imellem hvede toastbrød eller digistiv- og/eller Marie kiks.
Yoghurt, ymer og A-38
Leverposteg, Hanegal øko spegepølse, ost, rullepølse.
Blomkål, aparges, broccoli, majs, bønnespirer
Selvfølgelig ikke over en hel dag - men det er i store træk, hvad hans kost består af pt.
Vi havde fået ham vænnet af med flasken, men måtte ty til MME igen under hans 3 mdr. sygdomsforløb, hvor han intet ville spise.
Vi er dog i gang med nedtrapningen igen - men det sker ikke over en nat, vi er dog på vej og den ene flaske, han får nu, går ikke ud over hans appetit.
Tværtimod, synes jeg det er som om han ingen bund har og spiser faktisk "voksen portioner" - ud over denne ene flaske på 250 ml... Hvad mener du om dette? Kan han virkelig have brug for den eller er det bare en mors tanke-fatamorgana???
Han vejer ca. 11,1 kg og er lidt mindre end normalt - men det har han alle dage været, har dog fulgt sin egen kurve til UG i følge lægen.
Han er jo 16 mdr. og mor + far har skruk!!!
Men er det for tidligt at tænke, barn nr. 2?
Han er ret følsomt barn og er meget knyttet til os og har brug for rigtig megen omsorg og fysisk kontakt især fra mig (moar) - men er det ikke meget normalt?
Det var vist smørren for denne omgang - godt nytår og tak for kyndig hjælp.
Med venlig hilsen
Charlotte