Svar: Honning, kost og ernæring generelt og barn nr. 2
8. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev ... Desværre er der ikke nogen offentlige anbefalinger, som præciserer hvad der er lidt og hvad der er meget. Omkring honning så lyder anbefalingen:
"Honning frarådes til børn under 1 år på grund af risiko
for spædbarnsbotulisme. Honning kan indeholde bakteriesporer,
der i fordøjelseskanalen hos spædbørn, der ernæres af mælk, kan opformeres og danne det giftstof, som giver sygdommen.
Spædbarnsbotulisme er en alvorlig forgiftning, som kan undgås ved at undlade at give honning før barnet er fyldt 1 år. Bakteriesporerne er ikke på samme måde farlige for børn over et år og voksne". Citat "Mad til spædbørn og småbørn", sst. 2007.
Generelt får børn meget søde fødevarer og det er en god idé at holde igen med sukker, honning og lignende, simpelthen for ikke at vende barnet til kun at spise sødt.
Kroppen har ikke brug for sukker. Sukker indeholder kun kalorier og ingen vitaminer og mineraler. Derfor taler om om tomme kalorier og hvis maden indeholder for meget sukker, optager det pladsen for mere nærinde mad. For meget sukker øger også risikoen for at blive overvægtig og få huller i tænderne. Rørsukker og andre typer af sukker er ikke sundere end almindeligt hvidt sukker. Honning indeholder kun ubetydelige mængder vitaminer og mineraler og er derfor også sukker.
Med hensyn til frugtindtag, så er frugt vigtigt som en del af en varieret kost, men der skal fortsat være plads til anden mad. Du skriver at din dreng i øjeblikket spiser store portioner næsten i voksenstørrelse og det levner naturligvis plads til større mængder frugt.
Det er godt at spise både frugter og grøntsager – og spise mange forskellige slags. Frugt og grønt har stor betydning i maden. De virker appellerende fordi de har flotte farver og de giver forskellig smag. Frugt og grønt er derfor fint som et lille mellemmåltid.
Børn kan godt få for meget frugt, her vil man ofte se det ved at de får tynd mave og det er så et tegn på at man skal skrue frugtindtaget en del ned. Men sålænge Daniel trives, spiser varieret og godt af alle fødevarer, så er frisk frugt helt fint at tilbyde som mellemmåltider og et betydeligt bedre alternativ end sukker ...
Den ene flaske han får lige nu vil sandsynligvis i løbet af den næste månedstid kunne overgå til at være en tår mælk af en kop ... :o)
Med hensyn til barn nummer 2, så er det rigtig dejligt at I lyst til at få en mere. Det er i sidste ende kun jer selv, der kan vurdere, hvordan I har det bedst. I skal naturligvis medtænke at netop 2 års alderen er en alder som kræver rigtig meget omsorg og opmærksomhed fra sine forældre. Derfor anbefaler mange børnepsykologer at man, set ud fra et udviklingsmæssigt synspunkt, bør have mindst 3 år imellem sine børn. Der er dog rigtig mange familier som vælger at få børn med kun 1-2 års mellemrum og det har bestemt også sine fordele.
Jeg vil foreslå jer at læse bogen "Barn nummer 2 - når familien vokser" af Lykke Møller Kristensen m.fl. Du finder den i min bogguide under 'Børneopdragelse'.
Held og lykke med ham også med projekt ny baby, når I kommer dertil :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske