Svar: Dagpleje - er i tvivl
9. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Jeg tror der er ligeså mange delte meninger om vuggestue contra dagpleje som der er forældre og man kan være så heldig og uheldig begge steder.
Jeg hører om super gode dagplejere, som virkelig ved meget om børn, som er omsorgsfulde, nærværende, anerkendende og som bare elsker deres arbejde. Jeg hører også om dagplejere, hvor det er lige modsat. Jeg hører om vuggestuer som fungere super godt, hvor der er masser af uddannet personale, hvor der er ro, hygge, stimulation, mange rigtig gode pædagogiske overvejelser og igen anerkendende pædagogik og plads til at se det enkelte barn og jeg hører om institutioner hvor tingene bare ikke fungerer ...
Ingen af os gør tingene ens og du vil nok aldrig finde en dagplejer eller institution, som gør præcis som du ville have gjort, sagt, tænkt osv. Men det kan være helt okay. Det vigtigste er jo hvordan barnet trives, hvordan din datter har det. Hvis hun virker glad, harmonisk, tryg ved det sted, hvor hun er - så er det godt for hende. Hvis hun virker ked af det, hvis du ikke føler dig tryg ved stedet, hvis du oplever at din datter og du selv ikke bliver set og hørt tilstrækkeligt og det er svært at kommunikere omkring disse ting, så er det måske en idé at kigge efter et andet sted.
Du skriver at din datter er skrevet op til vuggestue og jeg tænker at du i første omgang skal prøve at besøge vuggestuen, for at danne dig et overblik over hvad det er for et sted. Man får hurtigt et indtryk af personale, rutiner, stemning osv. når man er der, fremfor hvad der fremgår af diverse papirer og materialer. Spørg ind til hvordan tingene foregår, hvordan de ser på børn - hvad er det for et menneskesyn de har, hvad overvejelser gør de sig i forhold til små børn, omsorg, anerkendelse osv. Der sker ikke spor ved at spørge ind til dette. Du kan også spørge, hvordan de er normeret, hvor mange uddannede personaler der er i forhold til uuddannede osv.
Og så kan det også nogle gange være en god idé at tale med andre forældre, høre deres erfaring. Har de været eller er de glade for at have deres barn det pågældende sted osv.
Håber du kan bruge ovenstående tanker lidt mere, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske