Svar: Vil kun sove i barnevogn
9. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tillykke med lillebror, det lyder som om at I har haft en lidt hård start hos jer, men dog som om at det går bedre nu :o)
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen ændrer søvnrytme og begynder at sove mere kortvarigt i løbet af dagen. Det er ofte også sådan at børn i den alder, kan have en vågenperiode om aftenen, hvor de spiser mere eller mindre hele tiden hvorefter de så går i seng og sover et lidt længere stræk.
Der er mange ting som spiller ind. For det første ændrer deres søvn sig i denne alder. Vores søvn indeholder forskellige faser, nogle gange sover vi let, nogle gang dybt, nogle gange drømmer vi osv. og netop i 3-4 måneders alderen begynder barnets søvn at minde en lille smule mere om voksnes søvn.
Samtidig er børn i denne alder utroligt opmærksomme og nysgerrige og derfor lader de sig meget let distrahere, når de ligger ved brystet. Du kan sikkert fornemme, at når du sidder med din dreng og nogen kommer ind i rummet, hvor du sidder og ammer, så slipper han og kigger efter dem. Det betyder at børn i denne alder ofte ikke får helt nok at spise, det bliver ofte til lidt 'slatspiseri' fordi de simpelthen har travlt med alt muligt andet.
Derudover er børn i denne alder ofte så store rent fysisk at de har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op. Ved at spise hyppigere så øges mælkemængden. Derfor er det godt at amme hyppigt, men det er dog samtidig vigtigt at hjælpe barnet med at koncentrere sig og få den lidt federe og mere mættende mælk med ud, hvorefter barnet så kan tage en god lur.
Det lyder hos jer som om at din dreng sover bedst om formiddagen. Det hænger sandsynligvis sammen med ovenstående. Du har for det første mest mælk på dette tidspunkt og det er også der, hvor der er mest ro i hjemmet. Sidst på dagen, hvor storebror også er hjemme, far kommer hjem fra arbejde osv. er der naturligt mere uro og det er sværere for jeres dreng at finde roen og koncentrere sig - både om spisning og om at give slip og overgive sig til søvnen.
Du skal gå ud fra at han har brug for at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Ofte vil det samlede søvnbehov om dagen være måske 5-6 timer og om natten ca 10 timer. Du skal regne med at han har brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Hvis han sover mindre om dagen, vil nattesøvnen være lidt længere.
Hvis han således sover 2-3 timer om formiddagen, så vil han naturligt kun sove 2 lure af måske 1 til 1½ times varighed resten af dagen, fordi han samlet måske kun skal sove 5 timer i løbet af dagen.
Når du putter ham, så skal du naturligvis være sikker på, at han får mad nok og er mæt og tilfreds. Han sover bedst, når han er mæt. Det vil hjælpe ham at føle sig svøbt og omsluttet og jeg tænker at en voksipose, sleebee, duniduo og hvad de ellers hedder måske var noget for jer. Du kan putte ham i den indendøre og putte ham i barnevognen, sengen eller lignende. Så er putteritualet det samme uanset hvor han puttes. Det at være svøbt vil være noget han kender og det vil gøre ham tryg, han vil bare være svøbt af posen og ikke at dine arme som nu.
Du kan også putte ham med dyne både i barnevogn og i sengen og igen forsøge at lave et ritual som er genkendeligt. Putte ham med sut, sutteklud, kærtegn og samme beroligende ord.
Da han falder til ro, når han bliver vugget, så må du prøve at minimere dette lidt. Det er helt naturligt at det beroliger ham, men det er vigtigt, at han også kan sove i sin seng uden at blive vugget - med mindre du vil montere hjul på tremmesengen, det er der også forældre der gør ... :o)
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut og sin sutteklud ved ansigtet. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
I barnevognen må du prøve at trille ham lidt frem og tilbage. Hold lidt pauser hele tiden, se om du kan stoppe vognen inden han falder helt i søvn og græder han så igen, så triller du igen, holder pause osv. Så han tilsidst lærer at overgive sig til søvnen selv. Det vil hjælpe ham til også at kunne det om aftenen, når han skal sove indendøre.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske