Brev:
Færdig vælling og grøntsager på glas
9. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Færdig vælling og grøntsager på glas
Hej Helen.
Vi er nu kommet godt i gang med både vælling og grøntsagsmos, og selvom jeg havde svoret, at jeg ville lave det hele selv, er jeg dog begyndt at supplere lidt med grøntsager på glas, og færdiglavet pulvervælling. Sofia på næsten 6 mdr. får ca. 100-150 ml mme fire-fem gange om dagen, vælling med mme om aftenen og mos med ske i forbindelse med en flaske to eller tre gange om dagen.
Vi fik at vide af børnelægen i USA, at Sofia kun må få en ny fødevare af gangen, indtil vi ved, om hun har allergier, og at vi skulle starte med gule grøntsager, derefter røde og så grønne grøntsager, og til sidst med frugt. Nu ser jeg, at meget grøntsagsmos på glas er blandet, f.eks. kartoffel, pastinak og gulerod, og til nogle er der tilsat ris og olie (jf. mærket Hipp med økologisk mos). Må hun få det allerede nu, eller skal hun prøve hver enkelt grøntsag hver for sig først? Hvad med vælling med tilsat frugt (uden tilsat sukker), f.eks. pære og banan?
Jeg kan jo godt se ideen med at give hende en grøntsag ad gangen så vi ved, hvad der evt. giver en allergisk reaktion, men jeg synes også lidt, at hun har klaret det fint indtil videre og at det derfor ikke kan skade at give hende lidt variation i form af blandet mos/vælling. Vi har ingen fødevareallergier i familien og hun har ikke specielt sart mave. Hvad synes du om det?
På forhånd tak for svaret, og en rigtig god start på det nye år!
Venlig hilsen Emilie