Svar: Springe formiddagsluren over?
9. januar 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Mor
Hvorvidt jeres dreng er parat til at springe formiddagsluren over afhænger af, hvordan han virker om formiddagen og hvor let han falder i søvn. Hvis han virker tydeligt træt om formiddagen og falder i søvn i løbet af få minutter, så lyder det som om at han har behov for sin formiddagslur. Modsat, hvis han vægrer sig, protesterer og ikke sover før der er gået ½ time eller mere, så kan han måske godt springe sin formiddagslur over.
Det lyder som om at jeres dreng har brug for en nogenlunde fast rytme dagligt. Det vil sige nogenlunde faste tidspunkter at blive puttet på - op til samme tid, puttes til lur til samme tid, op fra lur samme tid og puttes til natten til samme tid. Det lyder som om at I hos jer, skal forsøge at holde en fast rytme og lade denne kører igennem uanset om det er hverdag eller weekend.
Hvis han hører til de børn som sover meget lidt og således hører til den lavere del af gennemsnittet, så vil han måske have behov for at sove små 13 timer i døgnet. Det vil ofte svare til en formiddagslur på 45 minutter, en middagslur på 1½ time og så sove ca 10½ time om natten - altså puttes kl. ca 20 og står op kl. 06.30. Hvis han sover længere om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være kortere og omvendt.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 07: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur 9.30-10
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med frugtmos, müsli, rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, vand af kop
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, agurk, tomat, avokado, majs, ærter osv.
Aften 18-18.30: Familiemad, ris og pastaretter, fiskeretter, kød af forskellig slags, mad der smager af noget - det samme som I andre spiser stadig lidt med ske og ved siden af mad i stykker som han selv kan spise. Vand eller letmælk af kop.
Suppleres med en portion frugtgrød med mælk som dessert eller en godnatgrød alt efter indtaget af aftensmad
Tilbydes evt en kop lun mælk og en banan, puttes til natten ca kl. 20
Sover så til næste morgen tidlig
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og giver en idé om hvordan en dag kunne være skruet sammen for at være god for jer alle :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske