Svar: Ligger vågen og snakker om natten
9. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Erika
Børn kan godt have perioder, hvor de vågner om natten, ligger og snakker, pludrer og hygger sig med det og det handler sandsynligvis både om deres alder og udvikling og det faktum, at der om natten er ro, det er let at høre sig selv og det til stor underholdning for barnet, men naturligvis ikke for de voksne der prøver at falde i søvn ...
Nogle gange kan man ikke gøre så meget ved, så handler det om udvikling og en fase man skal igennem. Andre gange sker det, at barnet begynder at indhente den forsømte søvn i dagtimerne og derfor kommer ind i en rytme, hvor barnet sover forholdsvis meget om dagen og mindre og mindre om natten. Der bliver således vendt om på nat og dag og det er som du skriver uhensigtsmæssigt for alle parter.
Du skriver at din datter ikke længere spiser om natten og at hun ikke er ked af det. Hun savner ikke umiddelbart sin sut, hun pludrer lystigt videre selvom I kommer den i munden, indtil hun naturligvis er træt og har brug for den for at falde i søvn igen ... Hun lyder således til at være udhvilet, når hun vågner og ikke have behov for at sove mere lige der.
Du skriver at hun sover flere timer i løbet af dagen og det er nok her problemet ligger og her løsningen skal findes. Det vil i forhold til hendes alder være relevant med to lure dagligt + evt. en powernap og sammenlagt skal I forvente at hun har behov for at sove måske 3-4 timer i løbet af dagen. Det vil ofte være en formiddagslur på 45 minutter til 1 time, en middagslur på 2 timer og så måske en powernap på 20-30 minutter sidst på dagen. Som sagt kan powernappen måske springes over.
Da jeg ikke ved om du ammer eller giver flaske, skriver jeg begge dele i planen - En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning/flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Puttes til formiddagslur med amning/flaske
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes evt. en agurkeskive at gnaske lidt i.
Puttes til middagslur med amning/flaske ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Amning/flaske
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes igen evt. en agurkeskive, en gulerod eller lignende at sutte lidt på (obs brødskorper bør ikke gives før efter 6 måneders alderen).
Puttes til natten med amning/flaske ca 19.30-20 Tidspunktet varierer naturligvis efter hvorvidt der er sovet powernap sen eftermiddag eller ej
Sen aften 23-24: Amning/flaske
Sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se har jeg i denne plan lagt 3 måltider skemad ind ved siden af ca 6 amninger/flasker. Det kan måske være lidt for meget for jeres datter - jeg kan ikke ud af dit brev se hvorvidt I er igang med skemad eller ej. Men det kan give en idé om hvordan I så kommer videre :o)
Med hensyn til sut, så lyder det ikke som om at jeres datter er afhængig af sutten hele natten igennem, men snarere at der er behov for mindre dagssøvn for at hun begynder at sove bedre om natten. Når hun begynder at sove om natten, vil hun således sove uden at have behov for sutten i munden ... Ellers er det ofte et spørgsmål om at hun på sigt lærer at tage sutten i munden selv, lærer hun det om dagen, vil hun også kunne det om natten. De fleste børn er dog 9-10 måneder inden de begynder at mestre dette selv.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske