Svar: Mad, mme og bryst
9. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Det er dejligt at det går stille og roligt fremad med at skrue amningerne ned og at du allerede kan mærke en bedring i forhold til din datters indtag af anden og mere rigtig mad :o) Det er naturligt hårdt at trappe ned, men der er jo ikke spørgsmål om at du helt nægter hende brystet og at du ikke skal amme mere - du kan amme hende ligeså længe både du og Alberte har det godt med det! Hun skal bare have anden og mere næringsrig mad nu :o)
Det er helt naturligt at hun savner brystet og bliver lidt ekstra pylret, når du pludselig tager det fra hende. Hun er jo vant til at bruge brystet som sut og føler det trygt at falde til ro med brystet i munden, det er det hun kender. Nu skal I til at finde nye måder at berolige hende på, så hun fremover kan falde til ro, blive trøstet osv. uden at få bryst, I skal stille og roligt til at finde nye rutiner og vaner.
Det er fint at vende hende til at sove uden brystet om dagen først. Om aftenen skal hun naturligvis stadig ammes inden hun bliver puttet og det vil her være rigtig godt, at du putter hende der, hvor hun er lige ved at falde i søvn, men lige misser lidt med øjnene og registrer hvor hun bliver lagt. Hun skal altså lige nå at opleve at falde i søvn i sin seng og forbinde netop sin seng med at sove og ikke det at være i favn, men stadig være træt nok til at overgive sig til søvnen med lidt beroligende kærtegn og ord.
Sen aften inden du går i seng, vil det også være fint at du ammer hende godt og derefter putte hende i egen seng igen, hvor hun så skal sove videre natten igennem. Det er hvis hun vågner i løbet af natten, du kan overveje om du skal bruge metoden med at trække brystet væk, som du finder beskrevet i "Sov igennem uden gråd" som du har købt. Det er altså ikke et spørgsmål om at bruge metoden hele tiden - hendes behov for mælk skal naturligt dækket, men om at bruge den på de tidspunkter, hvor hun faktisk skal kunne sove helt uden at få bryst.
Det er fint at bruge lidt mme i grød og mos som du gør, det energiberiger og gør maden lidt mere lind og lækker. Hvis du laver f.eks. kartoffelmos og millionbøf om aftenen, og du her bruger sødmælk så kan I alle spise det samme, så behøver du ikke lave specielle retter til hende. På den måde vil hun fint få det hun har behov for. Ved siden af skemaden skal du jo så amme hende og i 7 måneders alderen er 4 amninger nok til at dække hendes mælkebehov, i 8-9 måneders alderen vil 3 amninger være passende.
Hvor meget mælk du behøver bruge i maden afhænger helt af hendes samlede indtag og hvordan maden smager bedst. Det er som udgangspunkt en god idé at energiberige maden netop ved at komme lidt mælk og fedstof i maden. Dette helt frem mod 12 måneders alderen. Børn som er meget tynde kan også efter 1 års alderen have behov for lidt ekstra.
Med hensyn til protein, så er en let kilde til protein ofte kød og da I forældre ikke er vegetarer så er det en god idé at lade jeres datter få både kød og fisk med udgangspunkt i det I andre spiser. Proteinindtaget kan dog også dækkes ved at give hende f.eks. hårdkogt æg - her kan hun få ½ æg 1-2 gange om ugen. Hun kan få bønner af forskellig slags, linser, tofu og mange kornprodukter og grøntsager indeholder også protein. Det er dog vigtigt at spise meget varieret af disse ting, for at være dækket ind.
Med hensyn til pålæg, så er smørbart pålæg en god idé i begyndelsen og især fiskepålæg er godt fordi børn har gavn af de essentielle fedtsyrer. Det kan være makrel, sildepostej, rognguf og lignende. Du kan også give hende grøntsagsmos som smørbart pålæg, du kan bruge noget af det babymos man kan købe på glas men du kan også selv lave mos. Du kan lave f.eks. avokadomos, ærtemos eller broccolimos, krydre med en lille smule løg, timian, oregano, som du nu synes smager godt. du kan også bruge leverpostej, smøreost osv.
Det er vigtigt at du ikke begynder at tilbyde din datter flaske i stedet for bryst. Hele tanken er jo netop at få skruet hendes mælkeindtag ned. Der er altså tale om at hun stadig skal have sit mælkebehov dækket hos dig, men behovet er ikke længere så stort og hun behøver ikke mælk så mange gange som hun tidligere har fået - netop fordi hun skal have mere rigtig mad. Hvis du begynder at erstatte amning med flaske eller mælk på anden vis, så vil hendes mælkeindtag fortsat være for stort og påvirke hendes lyst til anden mad. Når børn drikker så meget mælk at det går ud over deres øvrige indtag af mad, så taler man om mælkedrankere og den situation er der jo ikke grund til at komme ud i :o) ... hvilket jeg heller ikke tror I gør, I er jo rigtig godt på vej nu, det lyder så fint det du fortæller.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske