Brev:
Amning i forhold til skemad
9. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Amning i forhold til skemad
Hej Helen!
Godt nytår!
Jeg har et par spørgsmål vedr. amninger ift skemad.
Thilde bliver 6 mdr den 21.jan og vejede ved 5 mdr.us ca 7800 g. (3230 ved fødslen).
I slutningen af november startede vi med kartoffelmos til aften - undervejs har vi blandet med forskellige grøntsager, men altid kartoffel som basis.
I julen gik vi igang med grød til morgen; har indtil nu prøvet risgrød og majsgrød med pære eller æblemos på toppen.
Thilde er glad for skemad; spiser ved nogle måltider ikke så meget, men det kan vi ofte koble med træthed.
Jeg ammer fuldt ved siden af skemaden og følger din anbefaling med at amme fra hvert bryst mellem hver lur, og det går fint. Men når du skriver at et 6 mdr.s barn skal ammes 6 gange i døgnet, er det så 6 enkeltamninger eller 6 dobbeltamninger, hvis du forstår hvad jeg mener? Kan ikke helt gennemskue det ud af den plan du sendte til mig i beg af december... Thilde ammes 6-8 enkeltamninger fra morgen til aften - spiser ikke om natten.
Jeg synes det er lidt svært at hitte ud af hvordan amning ligger mest optimalt ift skemad, for efterhånden skulle Thilde jo gerne erfare at man er sulten før skemad og så bliver man rimelig mæt af det, men er det overhovedet noget hun "kan" erfare?
Det svinger hvor meget hun spiser, og da opskrifterne på mos/grød altid giver nogle ret store portioner har Thilde aldrig spist op, men hun spiser vel ml ½ og 3/4 dl pr måltid, er det ok?
Om morgenen bliver Thilde altid ammet som det første, når vi er stået op ved 7-tiden, dvs før skemad, da det er 11 timer siden sidste amning - hun spiser de fleste dage godt ved denne amning. Efter amningen lader vi gå ½ time før hun tilbydes grød.
Men bør hun få grød som det første og så hellere ammes lige bagefter, og så igen inden hun bliver lagt til lur??
Om aftenen har vi nu i et par dage prøvet at lade gå 1-1½ time fra sidste amning og til hun får grøntsagsmos og så amme hende lige efter mosen, lyder det fornuftigt?
Hun har altid spist med ret korte intervaller om aftenen, og det gør hun stadig. Vi synes ikke det er et problem, da hun sover hele natten uden amning og det er jo rart.
Og så lige et par supplerende spm:
Du skriver til mange at man kan gemme mos med MME i et døgn, dvs f.x dele en portion i to. Min egen sp siger (på baggrund af SST´s vejledning) at MME kun må gemmes i en time, da der har været forgiftningstilfælde med gemt MME... Har ikke lyst at betvivle dine ord, men altid rart med enighed...:-)
Vi har indtil nu ladet kartoffel udgøre hovedparten af aften-mosen og så blandet med en mindre del f.x broccoli, men skal vi også give Thilde "ren" grøntsagsmos uden kartoffel. Forestiller mig umiddelbart at det ikke helt mætter nok uden kartoffel.
Thilde har det rigtig godt og triller begge veje, har fået sin første tand og øver sig ihærdigt på at komme fremad, men kommer mest baglæns...:-)
Tak for hjælpen og god weekend
Venlig hilsen
Katrine (og Morten og Thilde)