Brev:
Falde i søvn selv og far må ikke putte
9. januar 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Falde i søvn selv og far må ikke putte
Hej Helen.
Tak for en god brevkasse.
Det drejer sig om søvnvaner hos vores søn på 3år og 4mdr.
Han fik sin juniorseng da han lige var blevet 2år, fordi han begyndte at hoppe ud af tremmesengen.
Siden han fik juniorsengen har jeg(mor)altid siddet hos ham til han sov om aftenen, fordi vi, den gang simpelthen ikke havde overskud til at putte ham tilbage i sin seng når han hoppede ud af den 117 gange efter vi havde sagt godnat.
Og den dag idag sidder jeg der stadigvæk, og han sover gerne iløbet af 15-20 min.
Nu har min mand og jeg snakket lidt frem og tilbage om at det kunne være rart hvis vores søn kunne falde i søvn uden at jeg skal sidde hos ham, men hvergang vi prøver, protestere vores søn højlydt at DET vil han ikke og at "mor skal sidde hos mig".
Om natten kommer han tøffende ind til os i soveværelset, og lægger sig til at sove videre på en madras som vi har lagt på gulvet, inden vi gik iseng.
Nogle nætter har jeg prøvet at følge ham tilbage til hans egen seng, fordi vi synes at han skal vænnes til at sove i sin seng om natten. Han protesterer ikke når jeg følger ham tilbage, men han vil gerne have at jeg sidder hos ham, og det er jo uholdbart i længden, da jeg så ikke får sovet.
Så det virker jo ikke som om at han kommer til os om natten fordi han drømmer, men fordi at det er blevet en vane at han skal vågne og tusse ind til os og sove videre.
Har du et godt forslag til hvordan vi kan vænne ham til at falde i søvn selv, for det kommer jo til at gå lidt ud over hans nattesøvn? Hvad gør vi med middagsluren i denne situation, skal den fortsat begrænses til 1-1 1/2 time?
Et andet problem her hjemme er at hans far ikke kan få lov at putte ham om aftenen, hvis jeg er hjemme. Er jeg ikke hjemme, eller skal ud at handle inden puttetid, så er der ikke noget problem der, så det ender altid med at jeg går en tur eller køre ud og handler når far skal putte.
Hans far prøvede at putte ham forleden, mens jeg sad inde i stuen, men det endet med at han hylede og skreg efter sin mor, og jeg havde det mildest talt rigtig dårligt med at sidde der og høre ham skrige og hyle, jeg følte at jeg afviste ham fordi jeg jo var hjemme, og det endte også med at jeg overtog putningen, selvom jeg godt ved at det bør man absolut ikke begynde på, fordi han så får spillet forældrene ud mod hinanden, jeg gjorde det fordi jeg synes det var synd at han skulle være så lang tid om at falde til ro.
Hvad synes du om ideen at jeg forlader hjemmet de dage far skal putte? Jeg tænker om det kunne hjælpe vores søn til at forstå at far også godt kan og vil, samtidig vil det holde mig fra at gå ind og overtage putningen..
Håber du kan hjælpe os med denne situation.
Venlig hilsen
K og mand