Svar: Falde i søvn selv og far må ikke putte
9. januar 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære K og mand
Der er ingen tvivl om at det er meget tryghedsgivende for jeres dreng at falde i søvn, når mor sidder hos ham på sengekanten og at han forbinder dette ritual med at skulle sove. Når han bliver puttet på denne måde, så falder han roligt i søvn og sover godt om natten indtil han vågner og har behov for trygheden igen, hvorefter han så går ind til jer og sover videre på madrassen.
Aldersmæssigt forstår han godt og kan godt forholde sig til at I er inde i stuen imens han ligger på værelset. Alligevel er det nærheden han søger - det er ikke den fysiske kontakt, men bevidstheden om at I er der for ham og at han trygt og roligt kan sove. At det er nærheden tolker jeg ud fra at han om natten fint falder til ro på madrassen og ikke behøver ligge i 'smørhul' for at sove videre.
En måde at få ham til at falde i søvn på handler derfor om at betrygge ham fuldstændig i at han kan, at det er helt okay, at I er der, passer på ham, ikke forsvinder osv. Men det handler ofte også om ikke at afkræve at han sover, men i stedet gå til og fra fordi I har andre ting at lave. I skal således ikke sige "du skal sove nu", men snarere have holdningen "bare du ligger og slapper af, er det okay - jeg kommer igen lige om lidt" og så skal I gå til og fra ham med et praktisk formål. Det kan f.eks. være at lægge tøj på plads i skabet.
Stil jer i nærheden af hans værelse og lav evt. noget praktisk, det kan være at stryge tøj, lægge tøj sammen eller lignende. Gerne i rummet hvortil hans værelse støder op, så han kan se at I er der og I kan snakke lidt med ham, men så han ligger selv. Når tøjet så skal lægges på plads, så går I til og fra med netop dette formål.
Det er en god idé at læse en godnathistorie og så holde fast i at det er den ene historie han får og herefter er det tid til at sove. Det kan sagtens være far som læser denne historie, det forhindrer jo ikke mor i at komme ind og kysse godnat og velvidende at "mor stadig siger godnat og ikke har afvist mig" vil jeres dreng bedre kunne falde i søvn. Det er altså et spørgsmål om at far kan putte, men at mor stadig siger godnat.
Det er også udmærket at forsøge, som du selv foreslår, at du tager væk om aftenen, så far og søn finder ud af at putning mellem de to sagtens kan foregå uproblematisk og så jeres dreng stille og roligt bliver tryg ved det.
Hvorvidt det at falde i søvn i egen seng uden at I sidder der til han sover, vil påvirke søvnen og evnen til at sove videre i egen seng hele natten må tiden vise. Der er dog en sandsynlighed for at det vil ske. At det ene vil påvirke det andet.
Det er en god ide at holde middagsluren nede på 1 times tid, så I er sikre på at jeres dreng også er træt og parat til putning om aftenen. Hvis han ikke vil sove middagslur, så er det måske tiden at den skal droppes - jvf. tidligere svar på jeres første brev.
Jeg håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med ham og hele projektet :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske