Svar: Skummetmælk og spinat
9. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lea
Du bør give Matthes sødmælk så længe han er under et år og derefter letmælk. Først omkring 3 års alderen anbefales skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Selvom han vejer 8,5 kg og vokser godt i længden, så har han stadig behov for at få den ekstra energi som sødmælk og ekstra fedtstof i maden giver. Han vokser rigtig meget det første år, hans hjerne har brug for fedtstoffer for at udvikle sig og han har brug for meget energi fordi han også skal igang med at bevæge sig, bruge sig selv fysisk osv. Han er simpelthen ikke i stand til at spise portioner der er store nok til at dække hans behov og derfor skal maden energiberiges med ekstra fedt, både i form af sødmælk og i form af et tsk forskellig fedtstof (smør, kærgården, olie af forskellig slags osv.).
Hvis du ikke når at bruge en liter sødmælk og skal smide meget ud, så kan du købe ½ liter i stedet for at undgå spild.
Med hensyn til spinat og gemme mos med dette og opvarme det igen, så kan man i teorien godt dette, men det kræver at man er yderst omhyggelig med rengøringen af spinat og at det køles ned med det samme efter tilberedning.
På grøntsager som spinat, kan der være rester fra jord og dermed jordbakterier og det kan være svært at få skyllet alt af selvom man er meget grundig. Jordbakterier kan overleve fordi de danner sporer og sker det, så kan der dannes giftstoffer, det der hedder toxiner, som man kan blive syg af. Disse toxiner er i reglen varmestabile, hvilket betyder at de vil overleve genopvarmning og derfor vil man kunne blive syg, hvis man spiser en genopvarmet ret.
Derudover er der problematikken med nitrat/nitrit. Jordbakterierne er nitratreducerende, det betyder at evt. nitrat i spinatbladene kan omdannes til nitrit.
Hvordan man ligepræcis forholder sig ved brug af frossen spinat tør jeg ikke sige. Man må gå ud fra at det er renset korrekt og de hygiejniske forholdsregler er i orden og at risikoen for jordbakterier dermed er minimal. Men når der er tale om små børn og jordbakterier, så synes jeg som udgangspunkt ikke at du skal genbruge en mos med spinat.
Hvis du gerne vil give din dreng spinat, så vil jeg foreslå dig at du laver mosen uden spinat og så i stedet tager de frosne spinatkugler og kommer dem i gryden, når du vil give ham grøntsagsmos med spinat. Altså at du bruger følgende fremgangsmåde:
- Lav en ren grøntsagsmos uden spinat, som du fryser ned. Mosen laves med grøntsager og lidt af kogevandet og kan så fryses ned i isterningebakker eller i små plastbøtter.
- Tag mosen op og optø den direkte i gryden, inden den skal serveres. Tilsæt her en frossen spinatkugle, hvis du ønsker spinat i mosen.
- Tilsæt også modermælkserstatning og evt. fedtstof, så du med mælken får en god og lind konsistens, der passer til din dreng og som smager godt.
- Rester smides ud
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske