Svar: Temperatur i soveværelset
9. januar 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Anna
Sundhedsstyrelsen skriver: "Barnets sovested bør være køligt, gerne med et åbent vindue, men uden træk. Forældre kan ikke
vejledes om en konkret angivet temperatur, da dokumentationen for fastsættelse af rumtemperaturen ikke er tilstrækkelig. Det kan være vanskeligt at holde soveværelset køligt i sommerhalvåret. Derfor skal forældrene være særligt påpasselige med barnets påklædning." (Vuggedød kan forebygges - vejledning for sundhedspersonale, sst. 2006)
Jeres dreng er nu 12 måneder gammel, han er en aktiv og sund dreng og uden risiko for vuggedød. En god sovetemperatur ligger normalt mellem 16-20 grader og de fleste sover dårligere, hvis temperaturen er meget mere. At I har en rumtemperatur på ca 18 grader lyder derfor umiddelbart meget fint og netop en varm natdragt og evt. et tæppe omkring sig i stedet for en dyne, burde kunne holde jeres dreng varm nok ... I skriver jo også at han sparker dynen af, fordi han virker til at få det for varmt med den ...
Måske skulle I derfor netop overveje at udskifte dynen med et tæppe eller måske en sommerdyne, som er tyndere end den nuværende. Det lyder fornuftigt i forhold til hans alder, udvikling, bronkitis, gentagende forkølelser osv. at lade ham beholde sin uldbody og sparkedragt på - jeg synes ikke han skal klædes af og lægges under en varmere dyne, så hellere måske lette lidt på dynen han har over sig, så han får lov til at sove med noget som luner lidt uden at varme helt så meget som dynen han har nu.
Håber dette er svar på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske