Brev:
Bedre søvn nat og dag og falde i søvn uden amning
10. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Bedre søvn nat og dag og falde i søvn uden amning
Kære Helen
Jeg har brugt dine svar til andre rigtig meget, men nu har jeg brug for et helt specifikt svar.
Min søn er en glad og meget aktiv dreng, som er ved at få tænder (har fået to i undermunden og er ved at få to i overmunden). Han vejer ca. 8 kg. og er ca. 67 cm. lang.
Jeg tror at han er begyndt at komme i seperationsfasen. Det viser sig ved at han ikke altid vil ligges i barnevognsoverdelen, hvor han sover lige nu. Han vil sove i favn og begynder at græde, når han bliver lagt.
Det er dog blevet meget bedre efter at min mand og jeg er begyndt at synge en bestemt sang for ham. Synger jeg den sang når jeg ligger ham og jeg kan mærke at det vil han ikke, falder meget tit til ro igen. Jeg bruger den så ofte jeg kan så han kan begynde at forbinde den med søvn fremfor mit bryst. Dvs. at jeg fx også synger den for ham når han er ved at falde i søvn i barnevognen. Jeg ruller ham i søvn, men først når han viser tegn på at ville sove.
Han starter med at sidde op og kigge (det er også den eneste måde jeg kan få ham til at være i barnevognen på når han er vågen) og når han viser tegn på træthed ruller jeg ham hurtigere frem og tilbage indtil han sover. Så ligger jeg ham ned. Dette er inspireret af et af dine svar, der handlede om en urolig baby. Jeg har altid døjet meget med at få ham til at sove om dagen indenfor, hvor det virkede bedst at vugge eller amme ham i søvn. Men det med vugningen kan min ryg ikke holde til.
Han bruger ikke sut eller andet, der kan få ham til at finde ro. Men jeg giver ham en sutteklud til natten som lugter af mig.
Han vågner for det meste når jeg stiller barnevogne fra mig. Kan jeg lære ham at sove videre når barnevognen står stille?
Jeg vil lige nævne at min søn aldrig har sovet særlig meget om dagen og har haft svært ved at finde ro og i hvert fald sove videre når han bevægede sig over i næste søvnfase. Han virker dog ikke pjevset osv. af den grund.
Jeg vil gerne så småt i gang med at få min søn til at sove uden at blive ammet ml. 00-05. Er han for lille til det på nuværende tidspunkt? (Trænger til at få mere søvn.)
Jeg vil også meget gerne holde med at amme ham i søvn, da jeg tror at det vil give mig og ham en bedre nattesøvn. Han er dog og har altid været meget svær at holde vågen når han bliver ammet. Jeg bruger fortsat megen energi på at holde ham vågen nok til at jeg ved at han vil sove i måske tre timer (hvis jeg er heldig, inden han skal op og have igen.)
Jeg synes derfor at det er utroligt svært på den ene side at ligge ham til at sove, mens han misser med øjnene og på den anden side at han får nok at spise så han sover 2-3 ad gangen (det er ikke så tit at han sover i 4 sammenhængende timer).
Hvad gør jeg og min mand for at få ham til at sove igennem fra 00-05?
Jeg har overvejet at give ham vælling, men han vil ikke tage sutteflasken mere. Han har drikket af sutteflaske tre-4 gange hvor det gik rigtig godt, siden har hverken min mand eller jeg kunne få ham til at tage den. Kunne vælling være en løsning, hvor vi giver ham den med en tudekop?
En nat (et eksempel) og en almindelig dag ser ud som følger (alle tidspunkter er ca.):
Han kommer i seng kl. 19.00 og nogle gange før, hvis han er meget træt.
Jeg ammer ham i søvn og det tager omkring 1 time.
Vågner ved 21-21.30 og bliver ammet igen.
Vågner 00-00-30 ammes igen.
Vågner ved 3-tiden bliver ammet igen.
Vågner ved 5-tiden (nogengange sover han til kl. 6) og blivet ammet. Her kan jeg ikke få ham til at sove længere, prøver at vugge ham, synge osv., selvom han er meget træt, gaber og gnider øjne.
kl. 7 ammes - får en powernap ved brystet, hvis han er vågnet tidligt. I dag ville han kun sove i favn ellers græd han.
kl.9 Havregrød med frugtmos og vand.
kl. 10 gåtur i barnevognen sover 1/2 - 1 time (har han kun sovet lidt om formiddagen sover han længere om eftermiddagen og omvendt.
Han sover 1 1/2 - 2,5 timer om dagen i alt.
kl. 12 ammes
kl. 13 grød: majs, hirse eller ris med sveskemos og vand
kl 14 gåtur i barnevogn
kl 16 ammes
kl 17.30 grønsagsmos med enten kød eller fisk og vand
kl 18.30-19.00 ammes
Jeg troede at det at starte med at give skemad ville give mere rolige nætter, men det er ikke tilfældet. Han spiser godt af skemaden om dagen. Ovenstående er et eksempel og mange nætter ser sådan ud. Men som nævnt er han oppe hver 2-3 time. Og jeg synes at det er alt for meget.
På et tidspunkt skal han over at sove i sin tremmeseng, men i går lykkedes det ikke. Det var som om at han vågnede fordi han havde for meget plads at bevæge sig på (havde gjort sengen kortere med puder) og kunne derfor ikke finde ro. Da han fik fødderne ind imellem tremmerne vågnede han helt. Kan vi vente med at putte ham i tremmesengen lidt endnu eller skal det være snart? Og hvis det skal hvordan gør vi så?
Jeg har overvejet at læse Godnat og sov godt, men jeg tror ikke at det er en metode jeg vil kunne gennemføre, synes at babyen kommer til at græde en helt del inden han sover. Men jeg har hørt om en del, hvor det er lykkes.
Jeg har læst Sov igennem uden gråd - tror jeg den hedder - deraf det med sangen som jeg synger og synger for ham.
Et ekstra spm.: Ammer jeg for lidt eller meget om dagen?
Jeg glæder mig meget til at høre dine svar.
Med venlig hilsen
A