Svar: Bedre søvn nat og dag og falde i søvn uden amning
10. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære A
Jeg vil lige starte med at sende mit forslag til en dagsplan, fordi jeg tænker at det vil hjælpe dig videre og give en idé om, hvordan en dag kan se ud og hvad der evt. gør sig gældende hos jer:o)
Jeg har forsøgt at tage udgangspunkt i de tider du angiver:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: En portion frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende som han kan sutte på og suge saften lidt ud af. Vand af kop.
Ammes kl. ca 10
Puttes herefter i barnevognen til formiddagslur, sover måske 45-60 minutter.
Frokost kl. 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden det kan også være babymos fra glas. tilbydes ristede rugbrødsbjælker at gnaske lidt i, agurkestænger og lignende, vand af kop.
Ammes ca kl. 13 og puttes herefter til middagslur, sover her måske 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes her evt. også lidt frisk frugt i hånden osv. som om formiddagen.
Sover ikke om eftermiddagen
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Får igen lidt brødskorper, agurk eller lignende at gnaske i, vand af kop.
Ammes og/eller tilbydes evt. lidt vælling af en kop ca kl. 19-19.30 og puttes herefter til natten i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og puttes igen tilbage i sin egen seng. Sover til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Som du kan se, så anbefaler jeg at du starter med at tilbyde skemad og følger efter med amning. Det er vigtigt at din dreng fortsat få sin mælk og hans mælkebehov er fortsat stort. Det er helt fint at han falder til ro ved brystet og ofte er lige ved at falde i søvn. Det er helt normalt. Det du skal være opmærksom på er, at han lige når at misse med øjnene og finde ud af hvor han bliver lagt. Han skal altså ikke være spilvågen, når du lægger ham men lige netop træt nok til at overgive sig til søvnen.
Det er fint at trille barnevognen lidt, men prøv ikke at gøre ham afhængig af det. Dette ved at trille ham lidt frem og tilbage. Hold lidt pauser hele tiden, se om du kan stoppe vognen inden han falder helt i søvn og begynder han at græde, så triller du igen, holder pause osv. Så han tilsidst lærer at overgive sig til søvnen selv. Det vil hjælpe ham til også at kunne det om aftenen og om natten, hvor han vågner lidt op og har brug for din hjælp til at komme videre i søvnen.
Det er rigtig fint, hvis du bibeholder den beroligende sang du har indført og som tydeligt gør ham rolig. Det er en fin søvnassociation at have.
Det er også en rigtig god idé at følge principperne i bogen "sov igennem uden gråd" som handler om afvænning af bryst om natten. Hvis du forsøger at have en plan som ovenstående beskriver, så kan du roligt forsøge at springe amningen kl 03 over. Lul ham lidt til ro ligesom du gør om dagen - læg dine hænder på ham, vug ham stille imens han ligger ned, kærtegn ham blidt, syng evt. lidt for ham, hjælp ham med at skifte stilling, blive lagt på en ny måde osv. Lad evt. far tage over midt nat, da han ikke forbindes med amning.
Hvis han så søger brystet, så må du tilbyde det, men hele tiden trække brystvorten ud og forsøge at sætte noget andet i stedet - præcis som Elizabeth Pantley beskriver i sin bog :o)
Det er en god idé at putte ham i egen seng nu og du kan evt. købe en sengerand så han ikke kan få benene ud af sengen ... Du kan også overveje om han er så afhængig af at falde i søvn i din favn, at han vil have glæde af at blive svøbt. Hvis han sover bedst og roligt, når han føler sig svøbt og omsluttet, så tænker jeg at en voksipose, sleebee, duniduo og hvad de ellers hedder, måske var noget for jer. Du kan så give ham mad, amme ham og derefter putte ham i posen. Starte med at putte ham i den indendøre og putte ham i barnevognen og om aftenen kan du bruge posen i sengen og på den måde gøre ham tryg. Så er putteritualet det samme uanset hvor han puttes og det at være svøbt vil være noget han kender og det vil gøre ham tryg, han vil bare være svøbt af posen og ikke at dine arme som nu.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske