Svar: Vil ikke tage flaske fra far
10. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre, at du har en rigtig god læge og at du nu får den hjælp du har behov for. Super!
Det er en balance hvorvidt jeres datter skal presses til flasken og far skal give den eller om man ikke i stedet, skulle prøve at få mælk i hende på anden vis. Jeg synes det er vigtigt at prioritere at du får din medicin og får hvilet dig og at far derfor er den, der skal tage over, når lillepigen vågner uden for nummer. Det vigtigste her må være at hun får stillet sin sult/tørst og derfor tænker jeg, at hvis hun ikke vil tage imod flasken, så kunne far måske få hende til at drikke af et lille bæger, et snapseglas eller lignende. Eller han kan dryppe mælk i mundvigene på hende med en sprøjte.
Prøv at købe et par 10ml sprøjter på apoteket, træk lidt modermælkserstatning op eller udmalket modermælk og dryp så lidt mælk i munden på hende. Med den alder hun har, vil hun højst sandsynligt kunne suge stemplet i bund i løbet af få sekunder, når hun først har fundet ud af teknikken og 5 sprøjter - så er de første 50ml hjemme.
En anden mulighed er at du malker ud i løbet af dagen og bruger din udmalkede mælk i flasken. Det kan gøre at din datter accepterer flasken fordi mælken og smagen er din mælk jo er noget hun kender og foretrækker. Modermælkserstatning smager ikke så godt ... Man kan også nogle gange søde mme for at få det til at smage lidt bedre, man kan komme 1 tsk sukker i 100ml mme for at se om hun så vil tage imod.
Når far giver flasken, så kan han også prøve at lægge sig med jeres datter, så de f.eks. ligger sammen på jeres seng f.eks. Det vil her være en god idé at elevere hende lidt, ved f.eks. at lægge hende lidt skråt på en sammenrullet dyne. Hun er for lille til en hovedpude, men det er godt at hun ikke ligger helt fladt når hun får flaske.
Far kan også prøve at tilbyde hende flasken i tremmesengen eller på puslebordet eller imens hun ligger under sit aktivitetsstativ og tænker på noget andet ... Netop det at være i favn forbinder hun jo højst sandsynligt med amning, så det kan være en god idé at finde ny måde at give flasken på.
Jeg håber at I alle 3 hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske