Svar: Vil pludselig ikke falde i søvn selv
10. januar 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Mette
Dejligt at høre at du venter dig, tillykke med det :o)
Børn på 2½ år kan godt have en periode hvor de vægrer sig mod at skulle sove. De begynder ofte i denne alder at være bange for forskellige ting - især bange for mørke og bange for små dyr og det kan her være en rigtig god idé, netop at sørge for lidt hyggebelysning på værelset, så de kan orientere sig når de vågner og også lade døren til værelset stå på klem, så de kan høre at man er der, at de ikke ligger alene og forladt.
De fleste børn i denne alder begynder ofte også at sove lidt mindre og sover således måske kun 1½ times middagslur. Jeres datters vægring mod at skulle falde i søvn og kamp i en time eller mere inden hun overgiver sig, kan således også handle om søvnbehov og det faktum at hun måske skal puttes lidt senere end hun bliver lige nu eller måske vækkes og sove en lidt kortere middagslur. Ingen kan jo sove på kommando og vi vil alle, hvis vi ved vi skal sove - ikke kunne sove. "Jeg skal sove nu, jeg skal sove nu" - det kan man sagtens sige til sig selv, men det er helt sikkert, at man så ikke falder i søvn. Derfor skulle I måske prøve at putte hende senere og se på hendes søvn og vurdere hendes søvnbehov generelt.
Det er helt rigtigt at din voksende mave, ændringer i dagligdagen generelt osv. også spiller ind og naturligt gør jeres datter mere tryghedssøgende. Hun mærker jo at pladsen på skødet bliver mere trang, hun kan ikke putte som hun plejer, hun bliver ikke længere løftet op og båret rundt på og selvom hun måske godt kan sige "baby" og pege på din mave, så forstår hun trods alt ikke, hvad det reelt betyder, hvad det handler om og hvad der vil ske. Ændringerne fornemmer hun dog og da hun mærker at du på en eller anden måde (ubevidst) ikke har helt samme nærhed med hende som tidligere, så klynger hun sig naturligt mere til dig.
Hendes protest mod at skulle sove, kan således også sagtens handle om at det er på lige netop det tidspunkt, hvor hun har mulighed for at få jeres opmærksomhed 100 pct. Det er vigtige minutter for hende. Det ser man ofte også, når den lille ny kommer, at netop puttetidspunktet betyder rigtig meget for den ældste, det er der at mor og far kan være helt nærværende og prioriterer den ældste ...
Prøv derfor om I (måske især mor) kan forsøge at give hende masser af opmærksomhed og nærvær i løbet af dagen. Tag jer tid til at putte hende, sidde hos hende, være der for hende og betrygge hende i at hun roligt kan sove, at I passer på hende, at der ikke sker hende noget osv.
Det er godt givet ud at putte hende på det tidspunkt, hvor I regner med at hun normalt vil falde i søvn. Det vil sige, at hvis hun f.eks. er 1 time om at overgive sig til søvnen, så put hende en time senere end I ellers ville have gjort, så I er sikre på at hun er træt og parat til at sove. Sæt jer så hos hende, læs en godnathistorie, hold hende lidt i hånden eller hvad hun nu har behov for og brug så de 15 minutter det tager at få hende til at sove.
Det er en god idé at holde fast i at hun skal sove i sin egen seng og at hun trygt kan det. Det er godt givet ud at bruge 15 minutter på at sidde der mod at hun så lægger sig roligt til at sove, fremfor at gå fra hende og hun græder sig ulykkeligt i søvn og det hele tager 1-2 timer. Når I har gjort hende tryg og rolig ved atter at skulle sove og har fundet det rette puttetidspunkt osv. så vil hun sandsynligvis igen kommeind i en periode, hvor putningen går langt lettere og hvor hun mere eller mindre kan klare det selv :o)
Håber at ovenstående giver en idé til hvad der måske sker hos jer, og hvordan I kommer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske