Svar: Ingen nattesøvn i flere måneder
11. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din datter er glad for skemaden og tager rigtig godt imod. jeg tænker derfor om ikke du nu hvor hun er 5½ måned gammel godt kan øge hende til 3 gange dagligt. Derudover tænker jeg, at du skal forsøge at følge en rytme, hvor du starter med at give hende skemad, når hun vågner fra en lur, fylde hende op med bryst og så putte hende til søvn. På den måde vil du kunne få hende bedre fyldt op dagen igennem og hun behøver så ikke søge brystet helt så hyppigt aftenen og natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Tilbydes grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14 som nu.
Eftermiddag 16-17: Ammes som nu
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Gøres klar til natten og ammes igen
Puttes til natten ca 19.30-20 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage i sin egen seng og arbejde lidt på at hun så sover der indtil næste morgen tidlig.
Du skal være opmærksom på at søvn der ligger sent, ofte omkring kl. 16 vil påvirke nattesøvnen - enten ved at barnet går senere i seng, står tidligere op eller får en vågenperiode om natten. Det er derfor vigtigt at se på hvor meget hun generelt sover om dagen og hvor sent hun sover i forhold til påvirkning af nattesøvnen.
Din datter sover ofte 2 x 2 timer altså en dagslur på ca 4 timer. Det er heltfint, men det vil naturligt afkorte hendes nattesøvn lidt, sammenlagt har hun brug for måske 14½ times søvn i døgnet og når hun sover ca 4 timer om dagen, så vil nattesøvnen altså være godt 10 timer. Det betyder at hvis du putter hende kl. 19.30 og tager hende op kl. 7.30 næste morgen, så er hendes nattesøvn 12 timer - altså to timer mere end hun måske har behov for og derfor vågner hun naturligt et par timer i løbet af natten ...
Du kan derfor overveje, om du skal forsøge at afkorte hendes dagslure lidt og/eller evt. putte hende lidt senere om aftenen, så hendes nattesøvn ikke bliver helt så lang. Det kunne være at 3 timer sammenlagt i løbet af dagen ville være mere passende og at hun så skulle puttes lidt senere til natten.
Håber at du hermed er hjulpet videre, her er i hvert fald lidt overvejelser og lidt forskelligt at prøve :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske