Svar: Nutramigen og hård mave - 5 mdr.
11. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Når man som du har taget afføringsmiddel gennem mange år og er afhængig af dette, så er det helt naturligt at du bliver bekymret over din datters afføring og er urolig for, at hun skal få samme afhængighed som dig selv. Derfor er det helt naturligt, at du er nervøs for at tilbyde din datter f.eks. laktulose.
Der er dog ingen tvivl om at det er det primære valg for din datter og hun må, med den vægt hun har, gerne få 3½ ml morgen og 3½ ml aften. Det er en god idé at give hende det dagligt, så du på den måde holder maven igang og så kan du justere lidt op og ned efter hvordan afføringen virker i konsistens. Hendes afføring må ikke være fast og leret og svær at komme af med, men hun skal heller ikke have diarré.
De mavetarmlæger jeg har talt med har ingen problemer med at give børn laktulose. Det er det anbefalede produkt til små børn, fordi det virker ved at blødgøre afføringen og ikke påvirker tarmens bevægelser, som anden form for afføringsmiddel kan gøre. Derfor er der ikke tale om afhængighed som ved andre afføringsmidler og man bruger ofte netop laktulose til for tidligt fødte børn, som ofte har meget umodne tarme - og de kan få det dagligt i månedsvis uden at blive afhængige ...
En anden mulighed er Movicol, det hører til samme type afføringsmiddel som laktulose, men anbefales normalt ikke til børn under ½ år.
Når alt det omkring afføringsmiddel er nævnt, så er det naturligvis også relevant at se på din datters indtag af mad, hvad hun drikker, spiser osv. fordi det alt sammen har betydning for hvordan hendes mave og tarm fungerer.
Du skriver at du giver hende Nutramigen. Da hun nu er 5 måneder gammel og ikke umiddelbart har problemer med mælkeallergi, så er der ingen grund til at bibeholde Nutramigen, du kan sagtens skifte over til en almindelig modermælkserstatning. Hvis det er vigtig for dig at tilbyde hende noget, som forebygger allergi, så vil jeg anbefale dig at give hende Nan H.A. Det er en erstatning, hvor proteinerne er delvist spaltede, det kan gøre at hun nedbryder mælken bedre og måske hun vil reagere anderledes og mere positivt på denne erstatning. Det er en erstatning som anbefales til børn med tendens til forstoppelse.
En anden mulighed er den syrnede grønne allomin. Syrnet Allomin er tilsat citronsyre, der får proteinet til at "fælde ud", hvilket letter optagelsen i tarmen og det gør den god netop til børn med tendens til forstoppelse. Måske kan du udskifte bare et par af flaskerne dagligt med denne og allerede der opleve en effekt.
Det lyder også som en god idé at du begynder at introducere hende for lidt skemad. Ikke ren frugtmos til at begynde med, men måske lidt grød. Det kan være risgrød, majsgrød, hirsegrød evt. med lidt frugtmos som topping. Det bør være kogt frugtmos og du skal ikke give hende banan, da det kan virke lidt forstoppende på nogle børn. Prøv i stedet med æblemos, pæremos, ferskenmos, sveskemos og mos af forskellige bær. Det er ganske få skefulde hun skal have, måske kun 4-5 skefulde til frokost sammen med lidt vand af en kop og så skal hun have flaske som hun plejer.
Når hun kan spise ½ dl. grød uden problemer, så synes jeg du skal begynde at tilbyde hende lidt grøntsagsmos, så hun får ½ dl. 2 gange dagligt. Det vil sige ½ dl. grød til frokost og ½ dl. grøntsagsmos til aften. Du kan lave grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash i starten. Du kan lave det med lidt af kogevandet, tilsætte lidt modermælkserstatning og lidt fedtstof og igen servere det sammen med lidt vand.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme, sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: ½ dl. grød af ris, majs, hirse, boghvede. Tilsat lidt topping af kogt frugtmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag: Flaske med mme
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til natten ca 19.30-20. tidspunktet afhænger af hvorvidt hun har sovet powernap og hvor længe
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Begynder at kunne sove fra midnat til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Det er meget vigtigt at du, når du giver hende mme, sørger for at give hende det korrekte blandingsforhold. Det er vigtigt fordi du ellers ikke kan regne med næringsindholdet i flasken. Ekstra vand skal således ikke puttes i erstatningen, men kan gives sammen med skemaden af en kop.
Det er godt at cykle med hendes ben, vende og dreje hende, hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk og det er fint med et lunt bad, der får hende til at slappe af i maven. Mavemassage laves ved at massere med to fingre i urets regning i små cirkler rundt og rundt om navlen, evt. med lidt olie eller lotion på, så fingrene glider lettere.
Med hensyn til bidering, holde den i hånden og sige lyde, så handler dette sandsynligvis om at hun nu begynder at blive mere opmærksom på hvordan hun kan bruge sig selv - hun kan holde noget i hånden, hun kan sige lyde, øver sin stemme osv. og har en helt naturlig større bevidsthed om dette end hun tidligere har haft.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske