Svar: Ondt i maven, bange for ting som ikke er der og ny seng
11. januar 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Trine
At din datter har ondt i maven i forbindelse med måltider, lyder som du selv er inde på, som en reaktion på at hun er sulten og det måske er lidt lang tid siden hun har spist og at maven derfor reagerer, når der kommer mad ned. Prøv derfor med små hyppige måltider, så hun ikke går rundt med tom mave for længe - det kan være lidt frugt, en bolle eller lignende, hun en gang imellem får som mellemmåltider.
Hun lyder upåvirket i øvrigt, har ingen problemer med sin afføring, klager ikke i løbet af dagen, virker ikke syg eller til at have ondt på andre tidspunkter, virker fuldstændig sund og rask - det lyder som om at I roligt kan se det lidt an.
Hendes gråd og uro ved at være på værelse alene hører alderen til og det kan både skyldes hendes øgede opmærksomhed på verden og det at skulle 'klare sig selv', den øvede selvstændighed og den usikkerhed der følger med der. Det kan dog også være netop overbo og nabo som hun hører. Børn bliver ofte bange for lyde de ikke kender og ikke kan forholde sig til og det kan være meget forskelligt. Det kan være pludselige opståede lyde, som en maskine der går igang, en voldsom motor der starter, en tallerken der ryger på gulvet med et brag, en høj mandelatter - hvad som helst, der er uventet og som barnet ikke kan forbinde med noget det kender. Det er meget normalt at børn bliver bange og græder i disse situationer og netop lyde der stammer fra naboer, overboer osv. kan måske være svært at forholde sig til, når man ikke er mere end 2½ år ...
Måske kunne du låne nogle bøger om at bo i lejlighed, hvor hun kan se at der bor nogen ovenpå, ved siden af, neden under osv. og så tale med hende om at sådan bor I. Hvem der bor de forskellige steder og at I kan høre dem, ligesom de også nogle gange kan høre hende, hvis hun råber højt og at det er derfor mor nogle gange siger "shhh". Det at tage udgangspunkt i en bog, en fortælling og så drage paralleller til sin egen hverdag er ofte meget givende for børn.
Med hensyn til skift af tremmeseng, så vil det normalt være passende, når barnet begynder at klatre over sine tremmer. Det er ofte tegn på at hun ikke vil ligge bag tremmer mere og rent sikkerhedsmæssigt er det så en god idé at tage hende ud af sengen og give hende en åben seng.
Jeg synes det er for tidligt at få en høj seng i to plan, når man kun er 2½-3 år gammel. Mange børn vil i 3 års alderen søge forældrene om natten, når de vågner af en ond drøm og det kan være rigtig svært at kravle ud af en køjeseng, når man ikke er ældre og er træt og halvtsovende. Det giver risiko for faldulykker og jeg synes det er for tidligt. Der er dog ikke nogen der siger, at I ikke kan give hende sådan en seng, så man ikke behøver investere i flere senge end højst nødvendigt, men så skulle man måske lave en midlertidig løsning, hvor hun sover under sengen indtil hun er klar til at flytte op i øverste køje. Mange af de høje børnesenge med rutsjebaner, prinsessehimmel osv. har jo legerum underst og dette rum kunne man måske udnytte som soveplads indtil hun er klar ... Den øverste seng kan så bruges til leg om dagen og hun kan øve sig i at klatre op og ned og blive helt fortrolig med dette.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Rigtig god weekend herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske