Svar: Trivsel - 12 mdr.
11. januar 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit dejlige korte og præcise brev, jeg skal prøve at svare ligeså kort og præcist :o)
Med hensyn til mælk så anbefales det at man, efter 12 måneders alderen, giver sit barn mellem 350-500ml mælk/mælkeprodukt dagligt fordi barnets behov for netop calcium normalt dækkes ved dette indtag. Hvis barnet har mælkeallergi anbefales det at man giver de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac og hvis barnet af anden årsag ikke får mælk, så vil det være fornuftigt med et dagligt tilskud af calcium.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid ligger langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering. Det anbefales at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt.
Du skriver at din datter får en kalktablet dagligt, jeg ved ikke hvad denne er på, men er den meget under 600mg, så bør hun få noget ekstra. Det kan du tale med jeres læge om.
Man kan godt måle calcium i blodet.
Med hensyn til vitaminpiller, så vil de fleste børn omkring 1½ år være gode nok til at tygge og vil her kunne klar en almindelig tyggetablet for børn. Der sker dog ikke spor ved at tilbyde hende en tyggetablet allerede fra 12 måneders alderen, den skal så bare knækkes i kvarte eller knuses, så du er sikker på at hun ikke får den galt i halsen.
Hvor længe børn har behov for 'et drømmemåltid' er meget forskelligt. Nogle børn sover igennem uden nogensinde at have fået det, andre har behov for en godnatmad i årevis. Nogle børn har også behov i nogle perioder og kan fint undvære i andre. Det vigtigste er at jeres datter generelt spiser sundt og varieret, sover godt - og at hun får børstet sine tænder inden sengetid, så hun ikke ligger med madrester i munden om natten. Så må hun i princippet få sit godnatmåltid ligeså længe I skønner det nødvendigt.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske