Svar: Falde i søvn udfordringen
11. januar 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Jane
Det lyder som udgangspunkt fornuftigt at putte Malte lidt senere, så I er sikre på at han er træt og parat til at sove. Det er naturligvis en balance imellem at han ikke må være overtræt, men samtidig også vigtigt at tiden hvor han ligger vågen i sengen afkortes. Det handler om at han jo netop skal lære, at det at komme i seng betyder at man lægger sig stille og roligt ned for at sove. Jo længere tid han bruger vågen i sengen, jo sværere bliver det for ham at falde i søvn og tilsidst kan man risikere at miste fokus - når man går i seng skal man lægge sig til at sove - ikke lege, hoppe rundt, læse mange bøger osv. osv.
Derfor kan det godt være nødvendigt at man i en periode putter ham lidt for sent. Det vil sige at han først bliver puttet på det tidspunkt, hvor I ved han plejer at overgive sig til søvnen - også selvom det er kl. 21.30. Her skal man så gennemføre det ritual man ønsker han skal falde til ro med, sætte sig læse en bog, holde ham lidt i hånden og lade ham falde trygt til ro i løbet af måske 15 minutter - fordi han er for træt til at det kan vare længere.
Han skal stadig tages op til samme tid om morgenen og hans middagslur må ikke forlænges. Han må således ikke begynde at indhente den forsømte søvn i løbet af dagen, for så ændrer I ikke noget. Det betyder at han stille og roligt kommer lidt i søvn underskud og han vil på den måde mærke, at han har brug for at skulle sove. Han vil lære følelsen at kende og så vil I stille og roligt kunne putte ham tidligere og tidligere, holde det samme ritual og han falder i søvn i løbet af 15 minutter.
Det er ikke godt for hverken Malte eller jer at han bliver så ulykkelig at han kaster op. Hvis han protesterer så voldsomt mod at komme i seng, så er det bedre at tage ham ind i stuen igen og vente på at han er parat. Det at skulle sove skal gerne være en tryg oplevelse, det skal forbindes med noget rart og roligt at komme i seng og det er det ikke, hvis han græder til han kaster op. Derfor er I nødt til at prøve at putte ham, når han viser sig parat og så holde fast i tiderne i løbet af dagen og stille og roligt med 15 minutter af gangen få flyttet tidspunktet for putning om aftenen frem til det, som egentlige er det reelle behov og det ideelle for jer alle 3 (snart 4 :o)).
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske