Brev:
Kost og søvn - for lidt og for meget
11. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kost og søvn - for lidt og for meget
Kære Helen,
Min datter bliver 7 måneder om en uge, og er nu en smilende pige med ekstremt meget energi. Hun har indtil for kort tid siden været et meget 'møffet' barn, svær at gøre tilfreds og har altid sovet meget lidt om dagen og altid virket som om hun var træt, men trods dette har det været umuligt at fastholde hende i søvnen.
Hun har sovet i træmmeseng i sit eget værelse siden hun var 3 uger. Allerede da hun var 2 uger gammel kunne hun holde sig vågen 6-8 timer ad gangen. Om dagen måtte en af os sidde med hende for at hun ville tage lange lure på op til 2½ time, men da hun blev 3 måneder, kunne jeg ikke holde ud at vi var klistrede sammen hele dagen, så jeg begyndte at lægge hende i sengen når hun skulle sove, og siden da har hun oftest sovet 2-3 lure på mellem 20 min. - tre kvarter om dagen - med variationer en gang i mellem. Nætterne har ligeledes været hårde til tider, den ene nat kunne hun sove 10 timer i træk, den næste 9-10 timers søvn - men med alt fra 3-8 opvågninger.
I juleferien besluttede vi, at nu skulle der gøres noget ved søvnen og vi prøvede forskellige metoder, og 'godnat og sov godt' metoden har fungeret bedst og nu ser tilværelsen fantastisk ud med 2½ timers søvn i barnevognen i løbet af dagen fordelt på 2 lure (ca. 10/10::30-11/11:30 og 15:00-16:30) og 11-12 timer om natten (19:30/20:00-ca7/7:30), hvor hun ikke vågner før morgenflaske ca 5:30/6:00.
Mit spørgsmål omkring søvn er, at efter eftermiddagssøvnen virker hun allerede træt igen efter ½ time, er urolig, basker med armene, hopper rundt på os og er meget utålmodig. Det kan være svært for hende at koncentrere sig om aftensmaden fordi hun er så motorisk urolig. Er der bare nogle babyer der er sådan efter en dag med mange stimuli, eller er der noget vi skal ændre ved hendes døgnrytme?
Vores datter har altid spist meget og det har været svært for mig at finde ud af når hun har fået nok. Hun har aldrig afvist brystet, og aldrig selv givet slip på brystet, så jeg måtte prøve mig lidt frem mht. hvornår jeg mente hun havde fået nok.
Hun begyndte med grød og mos tre gange om dagen da hun var 4 måneder og elsker det, der er ikke noget hun ikke vil spise. Da hun var omkring 5 måneder sad hun altid som en fugleunge ved måltiderne med åben mund og kunne ikke få nok på trods af tyk grød og mos. Jeg fik at vide, at hun nok selv skulle sige stop når hun var mæt, men nogle gange kunne hun spise 500ml grøntsagsmos på en gang og når vi tog hagesmækken af skreg hun.
Jeg fik hende vejet ved lægen da hun var 6 måneder og det viste sig, at hun havde tabt 800 gram siden 5 måneders undersøgelsen, så jeg var godt klar over, at hun ikke fik nok mælk fra mig. i 3½ uge nu har hun derfor fået mme og jeg ammer ikke mere. Hun har allerede taget det hele på hun tabte og vejer godt 8 kg og er 71 cm og ser sund ud med fyldige kinder og fin mave og er meget velproportioneret.
Problemet er så fortsat, at hun spiser og spiser og hun siger ikke stop på trods af, at hun nu også får mme. Og nu hvor hun er startet på mme gylper hun ufatteligt meget. Vi bestræber og på, at give hende 600 ml mme om dagen men synes det er svært at få indtaget op på mere end 400ml da hun er begyndt at gylpe utroligt meget og virker proppet med mad.
På nuværende tidspunkt ser hendes madplan således ud:
5:30/6:00 - 100-200 ml mme
8:30 - 2-2½ dl havregrød/øllebrød med 2spsk frugtmos
10/10:30 - 120-150 ml mme inden lur
12:30/13:00 - 2-2½ dl tyk grøntsagtmos med kød eller 2-2½ dl tyk grød af hirse/majsgryn/blandede gryn med frugtmos
15:00 - 100-150 ml mme inden lur
16:45 - blød frugt i stykker fx. kiwi, appelsin etc
18:00 - oftest tyk kartoffelmos med forskellige mosede grøntsager, nogle gange pasta + grøntsager (kan sagtens spise 3dl) og varierende mængder kød/fisk. Smagsprøver fra vores aftensmad. Frugtmos til dessert.
Jeg laver maden med mme og husker fedtstof.
På trods af disse mængder åbner hun fortsat munden når hun ser skeen fra lang afstand og dette på trods af, at hendes mave virker helt spændt! Der er ikke tvivl om, at hvis hun fik tilbudt mere mad, ville det blive spist uden problemer. Jeg er heller ikke i tvivl om at hun bliver mæt - det fortæller nattesøvnen os. Men vi skal vel sætte en grænse for hvor meget hun spiser da hun ikke umiddelbart selv har en stopknap? Og det synes vi er enormt svært når hun sidder med åben mund klar til mere mad. Hun skriger dog ikke mere når vi tager hagesmækken af :O)
Skal vi give hende mindre fast føde og/eller skrue op for mælken? Hvad er en 'normal' portion grød/mos for et barn i hendes alder? Hun gylper vel fordi hun får for meget - eller kan det være fordi hun altid springer rundt så det lettere kommer op?
Har du nogle gode råd?
Med venlig hilsen
K.