Svar: Falder i søvn med bryst
11. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
Det er nogle rigtigt gode overvejelser du har gjor dig og jeg kan se at du også har læst nogle af de andre breve i brevkassen, som handler om samme emne. Derfor ved du også at Alma bruger brystet som søvnassociation og det er den vane I skal have ændret og du er opmærksom på at trappe amningen ned for at give plads til mere sufficient mad. Det er et rigtig godt udgangspunkt at have.
Du har naturligvis ret i at lige netop nu hvor Alma begynder at kravle og øver sin selvstændighed og en lille smule frigørelse fra dig, så vil hun naturligt være mere tryghedssøgende og dermed også søge brystet (din nærhed) mere. Derfor er det rigtig godt at du forsøge at putte dit med hende, give hende masser af fysisk kontakt på anden måde en brystet og kun tilbyde hende brystet, når intet andet dur. Det er en rigtig god idé kun at bruge brystet som trøst og trække brystet ud af munden på hende, så hun ikke fylder sig med mælk.
Det er en balance, hvorvidt hun sover bedst og mest roligt, hvis hun ligger hos dig eller i sin egen seng, som sagtens kan være i soveværelset. Det at sengen står i samme værelse som du sover i gør, at du stadig kan berolige hende med "sshh" osv. så hun kan høre at du er der og ikke har forladt hende. Samtidig er hun på tilstrækkelig afstand til ikke at kunne søge brystet hele tiden. Det er klart og helt naturligt at hvis I ligger lige op og ned af hinanden, så vil hun helt af sig selv tage for sig i mælkebaren og vil naturligvis søge brystet mere end hvis hun ligger for sig selv. Det er en stor fristelse at ligge lige op og ned af dine mælkefyldte bryster og det er synd for hende at gøre det og så nægte hende mælken. Derfor kan afstand være godt.
Men samtidig er netop den fysiske kontakt og nærheden vigtig i øjeblikket og det hjælper faktisk nogle gange at putte sig med hende, tage en stram t-shirt på så hun ikke selv kan få fat i brystet og mælken, så hun får den nærhed hun har behov for men stadig ikke får mælk .. Du bliver her nødt til at vurdere, hvad der mon virker for jer - skal du prøve at putte hende i egen seng eller er det bedst at hun sover tæt op af dig, måske er det bedste for jer netop det sidste, forklaring følger ...
Jeg tænker at det er helt relevant at du bibeholder amning og du må gerne amme hende 3 gange dagligt. Det vil dække hendes mælkebehov og jeg vil foreslå dig at de 3 amninger ligger inden putning om aftenen, sen aften og tidlig morgen. Det er altså om dagen du i første omgang skal fjerne amningerne.
Da hun lige nu bruger brystet som 'sovepille' og tydeligt falder både fysisk og mentalt til ro med brystet og da I er alene og begge nyder at sove sammen og hun som sagt har behov for fysisk kontakt, så tænker jeg umiddelbart, at du skal prøve at amme hende liggende i din seng. Altså når hun skal puttes om aftenen. I første omgang handler det altså ikke om at lære hende at sove i sin egen seng, men at falde i søvn uden brystet i munden. Hos jer lyder det vigtigt at tage tingene i etaper og det er første etape. Så længe der ikke er nogen 'far-kandidat' inde i billedet som kræver sin side af dobbeltsengen, så kan Alma jo godt ligge der :o)
Læg dig med hende og am hende liggende, hold dine hænder på hendes hofte, hold hende i hånden, stryg hende gennem håret, kærtegn hende blidt og vug hende stille imens hun ligger der. Indfør nogle kærtegn som hun kan finde ro med uden brystet senere hen. Am hende så, hjælp hende med at finde fysisk ro og prøv så at afslutte amningen lige inden hun falder helt i søvn. Hun har jo brug for sin mælk og skal derfor have lov til at blive ammet, men det er vigtigt at hun lige misser med øjnene, triller om på siden og stille og roligt lærer at falde i søvn med dine kærtegn og uden brystet i munden. De første gange hvor du trækker brystet ud af munden på hende, vil hun sikkert søge det igen, så får hun det igen og så gentager du kærtegn, vugge lidt osv. og trækker atter brystvorten ud.
Min tanke er at du ved at følge dette, vil kunne gøre det samme sen aften, når og hvis hun vågner omkring midnat og gerne vil have bryst der, så benytter du samme ritual. Dog skal du her tilbyde brystet mere og mere kortvarigt fordi hun stille og roligt skal lære at undvære denne amning helt. Mælken inden putning har hun brug for og det lyder som en god idé også at beholde den tidlige morgenamning hos jer - men amningen sen aften skal i løbet af den næste måneds tid også udgå. Det vil sige at du sen aften tilbyder brystet og får hende til ro, men afkorter amningen mere og mere for at hun til sidst helt kan undvære.
Om dagen skal amningerne så fjernes og hun skal i stedet have mere rigtig mad. Hvis hun vågner efter 40 minutter og virker søgende og har behov for brystet for at kunne sove, så må du vurdere hvornår det er nødvendigt. Hvis hun vågner efter 40 minutter om formiddagen, så tag hende op. Hun behøver ikke sove mere på det tidspunkt, i stedet kan hun få noget mad og noget at drikke og så kan hun forhåbentlig sove et lidt længere stræk til middagsluren. Hvis det er til middag du oplever at hun vågner efter 40 minutter, så må du prøve at amme hende for at få hende til at sove videre, men igen forsøge at holde indtaget af mælk på et minimum, berolige, trække brystet ud ...
Det er en god idé at aflede hende, når du kan se at hun søger brystet i løbet af dagen, tilbyde hende noget at drikke, et stykke agurk, en brødskorpe, frugt, bær eller lignende så du anerkender at hun har behov for lidt væske eller mad, men at det ikke behøver være brystet. Prøv at give hende fysisk kontakt på anden vis, når hun søger brystet, så prøv at kilde hende, svinge hende, danse med hende osv. Se hendes søgning mere som "nu har jeg brug for at være i fysisk kontakt med mor og mærke dit nærvær" og prøv så at give hende dette på anden vis end brystet.
Hvis hun om dagen er svær at få til at sove uden bryst, så sæt hende op i barnevognen og kør en tur med hende. Lad hende sidde op, kigge på verden, mærke luften i sit ansigt, blive fyldt med stimuli. hvis hun har brug for noget i munden, så tilbyd hende en vandflaske (kildevandsflaske med tut), en drypfri kop, et stykke frugt eller lignende hun kan sidde og sutte lidt på imens - igen så hun lærer at falde i søvn uden at få bryst. Først når hun viser sig parat til at blive puttet, så lægger du hende ned.
Når hun lægger sig op på alle fire, og står og rokker frem og tilbage, frustreret og stadig halvt sovende, så er det fordi hun udviklingsmæssigt er igang med at øve sig motorisk. Hun øver sig både i vågen tilstand og i sovende tilstand og her må du prøve at lægge hende ned, tage hende ind til dig, bruge samme beroligende ord, kærtegn osv. Lægge en hånd på hende fordi det giver hende fysisk ro og hjælper hendes krop med at slappe af. Det er her stillingsskift og fysisk ro hun har brug for og det må du prøve at give hende uden brystet.
Jeg sender lige en plan for dagen, så du kan se hvordan en dag kan se ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne rester fra aftensmaden, det kan være kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager osv. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - evt. fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur - forsøg her uden amning, hvis amning er nødvendigt for at få hende til at sove videre, så afkort amningen så vidt muligt.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli eller lignende, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun kan spise det samme som dig - lasagne, spaghetti, frikadeller, farsbrød, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, fiskefileter, laks lavet i ovnen, pangasius filetter med tomatsovs og parmesan, madpandekager osv. - hakket kød er stadig en fordel. Vand af kop.
Får du noget en dag, som ikke er børnevenligt, så suppler med et glas grøntsagsmos eller tilbyd gerne en portion frugtgrød med lidt mælk på, eller en godnatgrød (havregrød, flerkornsgrød eller hvad du nu synes).
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Ammes og sover videre uden brystet resten af natten. Det er sandsynligvis denne amning, som skal fjernes næste gang - jvf. ovenstående.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, jeg synes mit forslag her er meget omsorgsfuldt (for jer begge) :o) Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske