Brev:
Start på grød og vælling til småtspisende pige
12. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Start på grød og vælling til småtspisende pige
Hej Helen.
Jeg har Ella på knap fire måneder. Hun er en glad og nem lille pige som også sover pænt. Hun tager to lure om dagen, et par power-naps indtil vi går i seng omkring kl. 22. Og så vågner hun 1-2 gange om natten og spiser lidt.
Hun er ikke så glad for at spise, men tager på vægtmæssigt. Hun spiser omkring halvdelen af den anbefalede dosis, hun er på mme (nan1) men bliver hurtig mæt og er ikke så interesseret i at spise. Hun spiser ca. 90-100ml per måltid. Lægen siger jeg ikke bør være bekymret, så længe hun er glad og vokser fint.
Hun kommer ikke af med afførring hver dag og de dage hun kommer af med det spiser hun naturligvis også mere. Jeg giver ikke laktulose fordi det ikke have indvirkning, men hjælper nogengange hendes af med afføring med "sæbe-prop".
Nu nærmer hun sig vælling alderen og jeg påtænker at give hende en flaske om aftenen, det var hendes søster nemlig glad for. Men er det en god ide når hun ikke spiser så meget ellers? Eller er det en god ide at give hende en ny smags-oplevelse hvis det nu er årsagen til hun ikke spiser så meget. I øjeblikket skal hun helst helt op og sidde og bliver sur når vi lægger hende lidt ned for at give hende flaske. Så jeg overvejede også at introducere hende lidt for grød fordi hun er meget glad for at sidde oppe.
Hvis jeg starter på grød og vælling, vil du så hjælpe mig med en "madplan"? Og skal jeg give hende noget ekstra væske for at undgå forstoppelse (som hun jo til tider lider af).
Jeg overvejer også at give hende nan 2, som anbefales fra 4 mdr. men jeg har hørt det er det samme som nan1 bortset fra jernindhold?
Et lille tillægsspørgsmål: hvor meget sukker skal jeg komme i hvis jeg laver en flaske kamille-the? skal det være rørsukker?
Med venlig hilsen
Maria