Brev:
Optrapper amning om natten
12. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Optrapper amning om natten
Hej Helen.
Jeg er endnu engang nødt til at få dit syn på sagen...
Jeg er i tvivl om hvad der foregår. Min datter på snart 8 mdr. har ellers så fint selv reguleret amningerne ned om natten. Sidst begyndte hun at springe den kl ca 3 over, sådan at hun blev ammet inden sengetid ca 19 (begge bryster), omkring midnat og så tidlig morgen v 5 tiden. Det har så været sådan indtil for en uge siden. Her begyndte hun ligesom at rykke amningerne frem til 23 og 4 og de sidste par nætter har hun så vågnet kl 23, 2, 4,5,6... Ikke så sjovt. Selvfølgelig får hun ikke mad alle gange. Jeg giver mad 2 gange i løbet af natten og hvis jeg ikke kan få hende beroliget får hun kun lov at sutte kort og så over i sin egen seng igen.
Selvom nogle af opvågningerne muligvis skyldes 4 nye tænder, vil jeg så nødig risikere at hun optrapper amningerne, nu gik det lige så godt. Her i nat vågnede hun kl 23 hvor jeg gav hende mad fra begge bryster for første gang på dette tidspunkt. Hun sov så til tre hvor jeg gav hende mad, da hun var lysvågen af at brokke sig/græde (får ikke lov til at ligge og græde). Herefter vågnede hun kl 6 men jeg gav hende ikke bryst - først havregrød kl 7. Hun spiste kun næsten op (1 1/2dcl).
Altså sover hun kun sammenhængende max 4 timer om natten. Hun virker ikke specielt sulten om dagen...Har overvejet at give lidt mme af glas om aftenen for måske at få hende til at droppe - hvad jeg tror bare er dårlig vane - de mange opvågninger...
Og når hun har sovet dårligt om natten de sidste mange nætter...ja så har hun også kun sovet 3x30min om dagen. Har derfor været pjevset og ikke rigtig til at få så meget mad i. Og helt umuligt at vedholde rytmen "spise-lege-sove".
Hvad kan ændringen mon skyldes? Har brug for dine tanker, så jeg ikke ender med en rigtig ond cirkel Det skulle jo meget gerne gå den anden vej!
Line