Svar: Støttestrømper og flyvning
16. januar 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nicola
Jeg håber at jeg når at svare dig inden du tager af sted :o)
Det lyder helt fantastisk med en rejse til Mexico og det er dejligt at du oplever at graviditeten skrider stille og roligt fremad uden de store gener. Prøv at glæde dig over det og vær ikke urolig. Mange oplever først rigtigt fornemmelsen af at være gravide, når den lille begynder at sparke og gøre mere opmærksom på sig selv :o)
Støttestrømper køber man normalt på Apoteket eller hos Matas, men de kan også købes hos bandagister og i forretninger der sælger sygeplejeartikler. Du skal være opmærksom på at der findes specielle støttestrømper til gravide, som er ligeså lange som strømpebukser og som er lavet, så de giver ekstra plads til maven. Ellers kan man også købe korte støttestrømper der går til knæene og lange støttestrømer der går op over lårene.
At flyve medfører normalt ingen risiko for den i øvrigt raske gravide eller barnet. Der kan alt efter hvilket luftfartsselskab man rejser med, være forskellige regler for at medtage gravide og det kan være nødvendigt med lægeattest for at deltage i flyvningen. Ofte skal man også medtage dokumentation for forventet fødselstidspunkt.
Netop på grund af de forskellige flyselskabers regler, kan det være en god idé at spørge det relevante luftfartsselskab inden man tager af sted, hvad deres regler er. Normalt vil man kunne rejse indtil 32. uge uden problemer.
Under flyveturen er det en god idé at have en gangplads, så der er lidt mere plads og et sæde over vingerne giver den mest bløde, komfortable flyvning. Man kan nogle gange spørge om dette er muligt, når man tjekker ind. Det anbefales også at man går rundt ca hver ½ time og at du vipper med fødderne, når du sidder ned, men også støttestrømper er en rigtig god idé.
Bæltet skal fæstnes rundt omkring hoften, altså under maven. og så er det vigtigt at drikke rigeligt, så du ikke kommer i væskeunderskud.
Med hensyn til hvornår din næste scanning ligger, så må du tale med jordemoderen om dette, når du skal til næste kontrol :o) Jeg kan desværre heller ikke svare dig på, hvad det er for en stikkende smerte du har under ribbene ...
Håber du er hjulpet videre på vej og rigtig god rejse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske