Svar: Mor trænger til søvn
16. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Banditternes mor
Aaargh, det er altid smadder ærgerligt ikke at kunne svare med dags varsel, men brevene besvares i den rækkefølge de kommer ind, det er mest fair overfor alle medlemmer og jeg svarer så hurtigt jeg overhovedet kan ....
Jeres dreng har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. Han er godt igang med separationsfasen og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen. Præcis det du også er inde på selv, der er ikke så meget tid til at han kan gøre det, fordi du også har en storebror at tage dig af ...
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Når I putter ham, så er det meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge i sengen og så stå og holde hænderne på ham og berolige ham, på den måde hjælpe ham til fysisk ro og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen.
Hvis han græder som protest over at skulle sove, hvis han er i legehumør og føler det er 'sjov og balladetid', mere end sengetid, så vil det være fint at putte ham og gå fra ham. For så at komme ind til ham igen og igen, berolige ham, kærtegne ham, forklare at han skal sove nu osv. og så gå igen.
Men andre gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt og her nytter det ikke noget at man går fra ham. Her er det vigtigt at man netop tager ham op, giver ham fysisk kontakt og så er det sådan man skal gøre. Så er han inde i en fase, hvor han netop har behov for fysisk kontakt og nærhed, for at kunne finde ro, hvor han har behov for at se jer og mærke jer, for at vide, at I er der og ikke har forladt ham.
Det er en rigtig god idé at putte ham og få ham til at falde i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Det er også en god idé at han i forbindelse med flasken, lige når at følge med i hvor han puttes. Han skal altså ikke falde i søvn med flasken i munden, men netop lærer at falde i søvn uden denne afhængighed. Ellers vil han vågne igen og igen og kun kunne falde i søvn når han atter tilbydes flaske ...
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn. netop fordi han sover meget varieret i løbet af dagen, så kan tidspunktet for putning om aftenen jo godt flytte sig, så han simpelthen ikke er træt nok, når I prøver at putte ham.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Det er fint at putte ham i barnevognen i en periode, hvis I skønner at han sover bedre der og derfor vil sove mere sammenhængende. I givet fald skal han have sele på, så han ikke falder ud om natten ... Men generelt, så tænker jeg at netop med den udvikling han går igennem og den motoriske uro han har, så er det vigtigt at han ikke er i sele, men netop ligger i en seng, hvor han kan vende og dreje sig, finde en god stilling at sove i og da I ønsker han på sigt skal lære at sove i sin seng, så er det fornuftigt at putte ham der.
At tage en kold tyrker, hvor man lader barnet græde igen og igen hele natten igennem og tilsidst falde omkuld af udmattelse er jeg ikke tilhænger af. Det virker, det er helt sikkert, det fortæller forældrene jo, men det harmonerer ikke med mit menneskesyn. Jeg tror ikke på at barnet holder op med at græde og lægger sig til at sove, fordi det har en helt basal tillid til at forældrene kommer, fordi det føler sig tryg og rolig. Jeg mener barnet holder op med at græde og sover, fordi det ikke nytter noget at græde - barnet bliver ikke lyttet til, der bliver ikke reagereret, så det er en måde at passe på sig selv ...
Og så er der jo alle overvejelserne omkring madindtag og det er helt fint at jeres dreng her får mad fra glas og suppleres med mad i stykker :o)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugt i stykker eller lidt frugtmos. Vand af kop
Sover herefter formiddagslur, sover måske kun 45 minutter mellem 10-11
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart tilbehør, gerne rester fra aftensmaden, som godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle osv. og suppleres så med lidt mos fra glas, så I er sikre på at han er mæt. Vand af kop.
Puttes til sin middagslur ca 13.30, sover her måske 1½ time
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos eller frisk frugt, evt. ½ bolle med smør. Vand af kop
Aften 18: Familiens mad, grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, sovs. Mos f.eks. kartofler med sovs og giv ham både mad med ske og mad i stykker som han selv kan spise. Kan også om aftenen suppleres med lidt grøntsagsmos. Vand af kop.
Giv ham evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert eller en portion havregrød, flerkornsgrød eller hvad I har, alt efter hvor meget aftensmad han har spist. .
Puttes til natten med en flaske 200ml kl. 19.30
Sen aften 23-24: Flaske 200ml
Hvis han ikke drikker mindst 400ml mme via to flasker, så er det fint at give ham 3 flasker dagligt og så er det naturligt at han vågner tidlig morgen og har behov for en ekstra flaske. I kan dog også forsøge om en flaske inden middagsluren ville være en idé - her kunne han få bare 100ml mme, men igen ikke falde i søvn med den, han skal jo lære at sove uden.
Hvis mor er den der trænger mest til søvn, så må I skiftes et par nætter, så far nogle nætter tager turen og du så tager andre nætter ... :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske