Svar: Vil ikke spise!
17. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Du har ret i at din datter får for mange flasker og at der skal skæres ned i mælkemængde. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives fint med 3 flasker dagligt - ofte tidlig morgen, aften og sen aften og omkring 10 måneders alderen skrues ned til 2 flasker dagligt - ialt 400ml som dækker barnets behov for jern frem mod 12 måneders alderen ... Der er således ikke tvivl om at der skal ske en ændring her hos jer :o)
Når det er sagt, så tænker jeg også at I skal udnytte, at jeres datter gerne vil have noget i hånden, det skal bare ikke være legetøj, men i stedet mad i hånden - eller måske en gaffel, hun kan faktisk godt spise med gaffel med den alder hun har. Men hun kan også sagtens gnave af en frikadelle, et kvart stygge rugbrød, en kartoffelbåd, spise pastaskruer og lignende og det skal hun gøre.
I har det, som så mange andre forældre, bedst ved at supplere op med en flaske mælk, når hun ikke rigtig har taget noget til sig. Det kan jeg sagtens forstå, hun skal jo have noget. Men igen er det vigtigt at sætte mælkemængden ned, for ellers spiser hun jo heller ikke noget næste gang rigtig mad serveres - fordi hun er mættet af med mælk.
Jeg kan godt fornemme ud fra jeres brev, at ingen af jer er parate til at skære så drastisk ned for flaskerne som egentlig er passende i forhold til hendes alder. Men så må indholdet minimeres betydeligt indtil hun helt kan undvære flasken. Jeg synes faktisk at formiddagsflasken skal helt væk og i stedet erstattes af et måltid og så lidt mælk af en kop. Flasken inden middagsluren kan hun så få lov til at beholde lidt endnu.
I skal ikke opfinde den dybe tallerken hver gang hun skal spise, hun skal serveres det samme som I andre spiser og dermed helt almindelig mad.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden, evt. supplere med lidt frugtmos. Vand af kop.
Tilbydes en lille kop mme - max 50ml
Puttes til formiddagslur, hvis hun ikke kan sove uden flasken, så start med at sætte hende op i barnevognen, tril hende en tur imens hun kigger på verden, mærker vinden i ansigtet, og savner hun at have noget i munden, så giv hende et stykke frugt, en rosin bolle eller lignende at gnaske i. Læg hende ned og sove, når hun er parat - hun skal puttes uden flaske!
Frokost 12: Rugbrødshapsere (evt. kvarte som der skal bides af) med smørbart pålæg og tilbehør af mad i stykker. Det kan være kogte pastaskruer, ½ frikadelle (kød eller fiskedelle) at gnaske i, en pølse eller lignende, kartoffelbåde, - hvad I nu har. Prøv at lære hende at spise med gaffel og lad hende så ellers spise med fingrene.
Suppleres evt. med grøntsagsmos med kød eller fisk, hvis hun vil. Vand af kop.
Kan en overgang tilbydes flaske med max 150ml mme og puttes herefter til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden osv. ligesom om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, igen serveres almindelig mad, som I andre spiser - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags og hun skal igen have mad i stykker og suppleres med mos. Det kan være frikadellen i hånden og kartofler moset med sovs, som gives med gaffel eller ske. Vand af kop.
Suppleres evt. med en frugtgrød med mælk til dessert, hvis hun vil.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Det er helt korrekt at nogle børn ikke vil ligge i arm, når de spiser, det er også sådan at nogle børn har rigtig meget behov for hjælp til at holde fokus, når de spiser, de lader sig let forstyrre af andre ting. Så er der også børn som af forskellige årsager, har rigtig svært ved det at spise, de kan være meget selektive i deres madvaner, de har svært ved at tygge mad i stykker osv. Der er børn som reagerer med spisevægring, hvis der er problemer i forholdet mellem forældrene, der er børn som har problemer med spisning fordi de selv fejler et eller andet ... Det kræver ofte indlæggelse og stor udredning af afdække årsagen til børns spiseproblemer.
Der er ud fra det du fortæller i dit brev ikke noget der tyder på, at din datter har en spiseforstyrrelse eller at I ikke skal kunne komme videre. Hun lyder jo til at trives, udvikle sig rigtig godt i alle henseender og i det hele taget være en fin pige.
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper jer med at komme videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske