Svar: Sovestilling - ok at ligge på maven?
18. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
Teoretisk set, så bør din dreng vel ikke sove på maven, når han ikke selv kan vende sig tilbage igen ... spørgsmålet er dog hvad søren du skal gøre ved det? Du kan jo ikke forhindre ham i at trille rundt og man kan også sige, at hvis han kan trille fra ryg til mave uden problemer, mon ikke han så også kan løfte sig op og dreje sit hoved, så han ikke ligger med ansigtet begravet i madrassen ..?
Sålænge han ikke mestrer at dreje sig begge veje, så må du vende ham tilbage når han sover. Lad ham trille om på maven om aftenen når du putter ham, tjek til ham løbende og vend ham så tilbage til ryggen inden du selv går i seng. Vender han sig så tilbage til maven igen i løbet af natten, så må det være sådan. Står du op og tisser, så vend ham tilbage igen, men sover I alle - så fred være med det ...
Alternativet er jo at give ham sovesele på, som nogle forældre også praktiserer, men det synes jeg er synd, når han netop falder til ro og kommer videre i søvnen, fordi han kan vende sig og finde en stilling, som er rar at ligge i. Det gør vi andre jo også når vi sover.
Og så må du prøve at hjælpe ham med at trille fra mave til ryg i løbet af dagen, så han stille og roligt bliver i stand til at trille hele vejen selv og uden problemer kan vende sig - også når han sover :o)
Rigtig god weekend herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske