Svar: Madens konsistens og mellemmåltider
18. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
Når Oscar bliver 6 måneder, så åbner der sig en helt ny verden madmæssigt og det bliver rigtig dejligt for jer:o)
Det betyder at du kan give ham grød af de lidt grovere typer, som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det betyder også at du kan lave grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Netop kød og fisk vil være med til at give lidt mere struktur i mosen og det er fint en overgang. Det er normalt i 7-8 måneders alderen, at man begynder at mose med en gaffel og på den måde gøre selve mosen lidt mere grov og i 8 måneders alderen vil han så normalt kunne begynde at få små hapsere der skal tygges rigtigt. Der er altså stadig tid nok til den lidt grovere mos, lige nu handler det mere om at vende ham til lidt mere struktur i maden.
Derudover vil det være rigtig fint, som du også selv er inde på, at du begynder at tilbyde ham lidt i hånden, som han selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt osv. Det kan være agurkeskiver, blødere frugt som appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende og så kan han også få lidt ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper. Du skal dog være opmærksom på at han fortsat ikke må få for meget gluten.
Det er især i hvede at glutenindholdet er højt. Netop ved tandfrembrud og ømmegummer er lidt hårde brødskorper (ristede rugbrødsbjælker, tvebakker og lignende) ofte godt og netop for at fremme lysten til at smage og sutte på noget, uden at få det galt i halsen, så er de bløde stykker frugt som appelsinbåde gode. Hvorimod æble f.eks. meget let knækker. Du skal naturligvis altid have ham under opsyn, når du giver ham mad i hånden. Han skal jo først til at lære det og det tager lidt tid :o)
Et stykke agurk gives let som en start, skær en skive på 1½ cm, fjern kernerne i midten så der er et lille hul og sæt skiven på hans tommelfinger, på den måde har han lettere ved at holde fast på den og kan samtidig gumle lidt :o)
En plan for dagen til et 6 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med kogt kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes lidt frugtmos eller frisk blød frugt i hånden at sutte på, ligesom om formiddagen. Vand af kop.
Powernap begynder at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere de grøntsager og den mad I andre spiser. Hvis du laver kartoffelmos med sødmælk kan I spise det samme og han kan få lidt sovs på sin mos osv. Tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden at gnaske i, når I sammen sidder ved bordet. Vand af kop.
Puttes til natten med amning kl ca. 20
Sen aften/nat: Ammes og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk
Jeg håber ovenstående giver dig lidt idé om hvordan du kommer videre med Oscars mad, rigtig god appetit. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske