Brev:
Natteroderi og søvnmangel
18. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Natteroderi og søvnmangel
Hej Helen,
jeg har problemer med at få min datter på 6 måneder til at sove om natten. Hun har aldrig sovet igennem, men problemerne er tiltaget de seneste par måneder. Hun vågner utallige gange hver nat - typisk hver time. De første mange gange kan hun falde i søvn ved at få sutten, men vi har en lang natteseance, som jeg gerne vil til livs.
Hun er vågen ml. 1½ og 3½ time i træk, hvor hun snakker, roder, græder og endda skriger. Jeg giver hende sutten og hendes sovedyr, når hun roder rundt/græder. Hun lægger sig stille med hovedet drejet til siden, som om hun vil sove - men efter ca. 1 min. giver hun et spjæt, hvorefter vi starter forfra. Amning kan ikke få hende til at falde i søvn. Jeg prøver typisk at få hende til at sove i sin egen seng, men efter et par timer tager jeg hende over til mig, hvor jeg har indtrykket af, at hun lettere kan falde i søvn. (Måske fordi hun er udmattet). Jeg mener dog, det er tid, at hun lærer at sove i sin egen seng.
Situationen tærer på vores familie - jeg er flyttet op ovenpå med min lille datter, mens min kæreste og ældste datter (22 måneder) bor nedenunder. Jeg føler, jeg svigter min ældste datter ved altid at være træt + fokusere på den lille.
Lidt om vores dag:
Vi står typisk op omkring kl. 7.00. Hun sover to lure om dagen (i alt ca. 3½-4 timer). Hun får havregrød til morgenmad, risgrød med frugtmos til frokost, frugtmos til eftermiddagsmad og grønsagsmos til aften - suppleret med amning. Hun bliver puttet ca. kl. 20.00. Jeg har forsøgt mig med natamning ca. kl. 23, men resultatet blev bare, at hun også vågner der...... Nu ammer jeg hende omkring kl. 3.00, når jeg opgiver at få hende til at sove på anden vis - det virker sommetider.
Lægen har tjekket hende og siger, at hun er sund og rask. Jeg er ikke tilhænger af, at min barn skal græde sig selv i søvn. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre - det er et mareridt for os allesammen. Har du nogle gode råd?
Jeg håber, dette giver mening for dig.
Venlig hilsen
Trine