Svar: Natteroderi og søvnmangel
18. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Trine
Det lyder umiddelbart som om at din datter har en fin rytme i løbet af dagen, hun spiser godt, får sine måltider som hun skal og lyder også til at udvikle sig rigtig fint. Hun sover måske lidt i overkanten i forhold til hendes behov og du kan overveje om du skulle prøve at afkorte især hendes formiddagslur lidt ... Derudover så kan jeg ikke rigtigt gennemskue hvor meget du egentlig ammer hende i løbet af dagen og aftenen, hvorfor det er svært at sige, hvorvidt hunegentlig vågner fordi hun har behov for mere mælk ...
Jeg vil derfor starte med at sende dig en plan for dagen, som giver dig et billede af, hvordan det kan se ud til en rask pige på 6 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med kogt kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover måske 2 timer.
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes lidt frugtmos eller frisk blød frugt i hånden at sutte på, ligesom om formiddagen. Vand af kop.
Powernap springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere de grøntsager og den mad I andre spiser. Hvis du laver kartoffelmos med sødmælk kan I spise det samme og hun kan få lidt sovs på sin mos osv. Tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden at gnaske i, når I sammen sidder ved bordet. Vand af kop.
Puttes til natten med amning kl ca. 20
Sen aften/nat: Ammes og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk
Hvis din datter ikke trives med at få brystet sen aften, men sover der, så er det fint at lade hende sove og så tilbyde brystet, når hun så første gang melder sig selv.
Jeg får lidt på fornemmelsen at du måske ikke ammer hende helt nok om dagen og tænker at planen her giver dig en idé om hvad hendes reelle behov er og hvad du kan forvente. Jeg tænker også at du skal prøve at holde hendes samlede søvn om dagen på 3 timer, så hun ikke sover for meget. Netop fordi hun har tendens til at ligge vågen om natten.
Derudover tænker jeg at du skal forsøge at få hende til at sove uden at have brystet i munden. Det er vigtigt at hun ammes, men hun skal ikke forbinde brystet med det der skal til for at sove. Pas også rigtig meget med sutten hele natten igennem, du kan godt komme ind i en vane, hvor hun lærer at hun kun kan sove med sutten i munden hele tiden. Det er naturligt når hun sover, at kæben slappes af og sutten falder ud, hvis du gentagende gange putter den i munden, så lærer du din datter at hun kun kan sove med sutten i munden og at det er dig der sørger for at det sker. det betyder at hun vil begynde at vågne hver ½ til hele time, når sutten ryger ud, i forvisning om at du putter den i munden igen. Det har ingen af jer brug for i længden.
Prøv derfor at få hende videre i søvnen ved at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn osv. uden at hun automatisk får sut eller bryst. Det er således fint at putte hende med sovedyret som nu, men hold igen med sutten hver gang. En sutteklud ved ansigtet var måske bedre ... :o)
Og så lyder det som om at din datters faldrefleks er meget udtalt, det kender du også fra dig selv, nogle gange, når du er lige ved at falde i søvn, så spjætter det i kroppen og det føles som om du falder. Når det sker, så registrerer du det, men falder hurtigt til ro igen og falder i søvn. Sådan er det desværre ikke med børn, de bliver ofte forskrækkede, vågner op og græder. Derfor hjælper det ofte at svøbe barnet, fordi det hjælper barnet til ikke at spjætte helt så voldsomt, det hjælper barnet til at holde fysisk sammen på sig selv og dermed finde roen og komme videre i søvnen i stedet for at vågne yderligere op.
Da din datter nu er 6 måneder gammel, så er det svært at svøbe hende i et almindeligt svøb, men måske er det netop tætheden, når hun ligger sammen med dig, der giver hende denne ro og det er derfor du oplever det virker. Det vil dog være en god idé, hvis noget andet kunne virke - f.eks. en voksipose, duni-duo og hvad de ellers hedder. Hvad sover hun i om dagen, har hun sådan en sovepose? Det kunne være en forsøg værd at putte hende i en sådan om aftenen, fordi den kunne hjælpe hende til større fysisk ro.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske