Svar: Ris kontra kartofler
19. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Sandra
Nu er jeg jo ikke diætist og derfor ikke den rette at spørge om næringsindholdet i de forskellige fødevarer. Men når det er sagt, så tænker jeg at du umiddelbart sagtens kan give din datter blendede ris.
Ris bruges også i Danmark, ofte starter familier med at give deres børn f.eks. risgrød, lavet af rismel, vand og modermælkserstatning. Risgrøden kan også bruge som basis til f.eks. introduktion af grøntsager, så du kan sagtens lave en risgrød og mixe den med forskellige grøntsager. Ris har den fordel at den er fri for gluten og derfor kan bruges til børn fra 4 måneder.
Derudover kan ris ofte bruges når der skal til at være en lille smule mere bid i maden, kogte ris er gode til at give grøntsagsmosen lidt mere struktur, når barnet i 7 måneders alderen skal vende sig til at tygge lidt mere.
Derudover tænker jeg at jordskokker minder meget om kartofler, måske kan man købe det i Kina ...
Jeg ved at familier som bor andre steder i verden nogle gange bruger quinoa, til at lave grød til deres børn. Det var måske også en mulighed for dig. Quinoa er så vidt jeg ved også fri for gluten og kan bruges sammen med eller i stedet for f.eks. ris for at variere barnets indtag mere. Generelt gælder jo at det er vigtigt at spise varieret. Quinoa kan bruges helt, men kan også males til mel og bruges til at iblande en grød, laves til pandekager osv. og det kan ristes, så de lidt større børn, der kan spise f.eks. en portion yoghurt, kan få det på som drys ...
Ellers er det jo godt at starte med lidt majsgrød, lavet af majsmel, hirsegrød af hirseflager eller boghvedegrød af boghvedeflager. Og af grøntsager kan du også bruge gulerødder, blomkål, broccoli, squash og fra 6 måneders alderen stort set alle slags grøntsager - blandt andet også forskellige rodfrugter, som du sandsynligvis også vil kunne finde lidt af i Kina.
Håber dette hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske