Brev:
Naturlig søvnændring eller?
19. januar 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Naturlig søvnændring eller?
Hej Helen..
Ved at være et stykke tid siden vi havde et spørgsmål sidst.. men nu vil jeg lige høre dig..
En lille status.. Niklas blev storebror i oktober, og det er gået over alt forventning :)
Han har fået lov at tage det i sit tempo, og har i de første par måneder ikke fundet hende voldsom interessent..men det har ændret sig de sidste par uger og han er rigitg glad for hende..
Mit spørgsmål går lidt på hans søvnvaner... han har altid haft et rigtig godt sovehjerte og har indtil for 3 uger siden sovet ca 2 timer til middag.. blevet puttet 19.30-20 og sovet indtil kl. 7-7.30...
Nu da han så startede i vuggestuen igen efter ferien..så tager han pludselig 3-3½ time til middag, er træt samme tid om aftenen.. men står så tilgængæld op omk 5.30-6 om morgenen.. og i morges er mit gæt at den var omk 5...
De fleste gange virker han frisk og udhvilet.. men det er altså lige tidligt nok synes hans mor.. vi har et par gange puttet ham igen når den har omk 5.30.. for måske han lige kunne tage en halv time mere..
Men den har han luret.. så nu kommer han ikke længere ind til os i soveværelset når han står op.. men går i gang med at lege på værelset eller tulre rundt i stuen..og det er ikke altid vi hører ham med det samme, kommer helt an på hvad natten ellers har budt på mht lillesøster :)
Skal lige sige at Simone er 7-9-13 lige så nem som Niklas altid har været.. så hun larmer ikke om natten, og han er indtil videre ikke blevet forstyrret af hende..
Men er det bare naturligt for ham pludseligt at vågne så tidligt... og tænker jo lidt at så er der jo en årsag til at han pludselig sover hele eftermiddagen væk når han er oppe så tidligt.. han når jo slet ikke at lege med de andre da vi næsten skal vække ham for at få ham med hjem :)
Og alle synes det er vildt at vi kan putte ham igen til kl. 20 når han først er vågnet 15.45.. og han sover med det samme..
De er 3 drenge der leger meget sammen og alle er 2½, og den ene sover stortset ikke til middag.. hvis den anden sover mere end 1 time til middag sover han ikke før kl. 22... så synes jeg jo Niklas sover rigtig meget i forhold til de andre..
Jeg er umiddelbart imod regulering af middagssøvn.. for de sover jo fordi de har behovet, og desuden praktiserer vuggestuen at de ikke vækker børnene af middagssøvnen..
Men kan vi gøre noget eller bare håbe det er en fase han har.. vil jo nødig at han begynder at stå tidligere og tidligere op.. ?
Og sover han lige i overkanten i forhold til hans alder ?
På forhånd tak
Rikke