Svar: Naturlig søvnændring eller?
19. januar 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med at lillesøster nu er kommet til verden, det lyder som om at alt her er gået rigtig fint, dejligt :o)
Det lyder umiddelbart som om at Niklas har en god evne til at regulere sin søvn selv og trives med den søvn han får og den måde han sover på. Det er rigtigt at søvnbehovet godt kan variere lidt fra barn til barn, gennemsnitligt vil de fleste 2 årige have behov for ca 13 timers søvn i døgnet og en 3 årig ca 12 timer. At det er et gennemsnit betyder jo at nogle sover lidt mere og andre lidt mindre og det er helt okay.
Niklas sover nattesøvn fra ca 20 til 5.30 - det er 9½ time, om dagen sover han så ca 3 timer - altså ialt ca 12-13 timer, helt helevant for hans alder - 2½ år :o) Han sover altså ikke for meget, men sover det han har behov for.
Hvordan han sover om dagen hænger naturligvis sammen med hvordan han sover om natten og modsat. Jo længere søvn om dagen, jo kortere nattesøvn - derfor kan man godt nogle gange være i en situation, hvor barnet begynder at sove så meget om dagen at det påvirker nattesøvnen i en sådan grad, at man er nødt til at vække barnet fra middagslur. Hos jer, lyder det dog som om at det ikke er nødvendigt. Niklas falder uden problemer i søvn om aftenen og at han vågner tidligt om morgenen er helt naturligt, fordi han der føler sig frisk og udhvilet. Han har det fint med at tumle rundt og lege lidt selv og lyder umiddelbart til at hygge sig lidt med det. Hvis det er okay for jer, så er det helt fint, synes jeg.
Da han falder godt i søvn både aften og dag, virker glad og til at trives osv. så synes jeg I skal se om ikke hans søvnvaner stille og roligt ændrer sig igen. Hvis det så viser sig nødvendigt på et tidspunkt at vække ham, så må I gøre det, men prøv at se om ikke det regulerer sig stille og roligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske