Svar: Nægter rugbrødshapser
19. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Renée
Rugbrød er jo et meget dansk fænomen, flere steder i verden klarer man sig fint uden at spise rugbrød og du kan sagtens give din dreng andre fiberholdige brødtyper, evt. bage selv - hjemmebagte boller er næsten altid et hit :o)
Men når det er sagt, så lyder det jo som om at din dreng generelt har lidt svært ved at skulle tygge små bidder og jeg tænker her, at du måske skal passe på ikke at lave hapserne for små. Nu når han er 11 måneder gammel, så kan han faktisk godt bide af et stykke brød selv. Du kan derfor prøve at give ham kvarte skiver rugbrød og lade ham selv bide af det, ligesom du kan give ham en halv bolle eller lignende og lade ham bide af den.
Når børn er meget glade for at få skemad, der bare skal synkes og som let spises fordi det er blendet og fint i konsistensen, så er det ofte en rigtig god idé at supplere med mad i hånden, altså større stykker. Det vil sige, at hvis du om aftenen f.eks. moser kartofler og sovs så kan han få det med ske, men ved siden af skal han så have ½ frikadelle i hånden, som han kan gnave af. Mit forslag er altså at du generelt prøver at give ham mere mad i hånden, som han selv kan spise og så supplere med lidt på ske.
Det er altså et spørgsmål om ikke at mose og blende alt, og heller ikke lave stykkerne du giver ham for små, men i stedet give ham større stykker i hånden som han skal bide af. Og så kan det moste man gives som en del af det andet, så du er sikker på at han bliver fyldt godt op og får hvad han har behov for :o)
Nogle børn er også meget magelige, de synes det er dejligt at sidde og lukke munden op og lade mor og far putte ind. De viser ingen interesse for at spise selv ... Hvis det er problemet hos jer, så må du igen forsøge at tilbyde ham lidt mad, som han selv kan sidde med, evt. forsøge at motivere ham til at spise med gaffel. Og så er det vigtigt, at han får madro og at der ikke er alt for meget på tallerkenen af gangen. For meget mad virker uoverskueligt.
Det er også vigtigt at appellere til lysten til at smage og putte i munden og det gør man ofte ved hjælp af farver. Sammen med de kedelige rugbrødsmadder kan han derfor godt få lidt kogte grøntsager - gulerod, ærter, majs, kogte pastaskruer og lignende og så kan han selv sidde og putte i munden, det der interesserer ham og uden din opmærksomhed. Det handler altså nogle gange om at sætte en tallerken med lidt forskellige valgmuligheder foran barnet og så lade ham selv gå igang.
Med hensyn til hjemmebagte boller, så har sundhedsstyrelsen en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
------------------------------
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham og god appetit :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske