Brev:
Dreng vil ikke spise - 5 mdr.
19. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Dreng vil ikke spise - 5 mdr.
Hej Helen.
Jeg har før skrevet til dig to gange. Mad og mave, og gul urin og abnøtilfælde.
Min søn er nu 5½ måned. Han er en sund dreng der vejer mellem 9 og ti kilo. Normalt er han en glad dreng der udvikler sig flot og kan de ting der svarer til hans alder. Men de sidste par uger har ændret sig. Han pylrer meget, vil ikke rigtig lege selv, vil ikke rigtig spise og sover stort set ikke meget om natten.
Vi startede på skemad i samråd med min sundhedsplejerske da han var 4½ månes gammel. Vi startede med noget de anbefalede i en helsebutik der hedder "den første grød", quinua mel. Det prøvede vi noget tid, men var ikke et hit, prøvede hirsemel og lavede grød, med eller uden fugtmos, men det var heller ikke et hit. Prøvede så en færdigblanding fra nestle, risgrød med banan. Det var fint i starten, men duer nu heller ikke.
Vi er begyndt på blendet kartoffel med grønsager om aftenen da han jo heller ikke rigtig vil have noget mælk mere. (får sutteflaske). Men heller ikke det vil han have, heller ikke færdigblandinger eller glas med rismos med grønsager eller kartofler med gulerødder. Når han får skemad, får han vand af en lille kop. Det har altid været et hit, men er nu heller ikke så godt mere. Han vil ikke åbne munden og blir sur og utilpas når vi prøver at give ham mad.
Han blir puttet omkring kl halv otte og sover næsten altid inden otte. Førhen sov han til midt om natten, men nu vågner han kl 9 igen, og igen kl 10, halv 11, halv 1, kl 2 og kl halv fire, og kl seks. Han vågner og græder. Vi gir ham sutten, ligger hånden på ham og taler stille til ham, tager ham op og ligger ham igen, da han falder i søvn hurtigt. Men en halv time efter vågner han igen og er urolig eller græder.
Først troede jeg det var tænder, men det ser der ikke ud til der er udsigt til. Så troede jeg det var fordi han ikke blev mæt nok længere, hvilket gjorde vi startede på noget skemad omkring kl halv syv om aftenen. Men når vi tilbyder ham flaske om natten spiser han ikke ret meget. Måske 100 ml. Kl halv otte vil han næsten altid gerne have sin flaske. Der spiser han 200-250 ml.
Jeg prøver at give ham en rytme. Vores dag kan se sådan ud.
Vågen mellem 6-7. Flaske
Puttes ved ni tiden, hvor han inden tilbydes noget mælk i flaske men afviser. Han vågner altid efter 4o min hvor jeg får ham til at sove videre. Han sover alt fra 1 time til 3. Men aldrig uden at vågne mindst 4-5 gange og græder. (sådan har det altid været om dagen)
Omkring kl tolv halv et får han grød, vand af kop og tilbydes flaske bagefter
Ved 14-14.30 tiden puttes han igen. Sover alt fra 40 min til 2 timer. -men heller ikke uden at vågne og græde. Hvis han sover fra 14.30 eller 15 til 17 kommer han ikke ud mere den dag.
Op fra lur, og en flaske tilbydes.
Kommer han ud kl to og sover til kl tre, kommer han ud igen ved 17 tiden og sover sine 40 min.
Omkring kl seks halv syv, får han mos, eller grød, spiser næsten intet og vil ikke åbne munden. Han får til mosen vand af kop.
Kl halv otte får han en flaske og drikker omkring 200 ml.
Om natten tilbydes mælk men drikker kun omkring 100-150 ml.
Og som tidligere nævnt i dette brev, er søvnen om natten meget urolig og afbrudt af opvågninger hvor han græder.
Jeg synes jeg er lidt frustreret og vil blive rigtig glad hvis du vil komme med nogle gode råd til hvad vi kan prøve eller hvad vi kan gøre anderledes.
Vil også blive rigtig glad hvis du vil lave en et forslag til hvordan en dag kunne se ud.
På forhånd tunsinde tak
Mange hilsner fra
Vejle.