Svar: Dreng vil ikke spise - 5 mdr.
19. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med jer i Vejle
Det er sådan at børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring:o)
Fasen her er kendetegnet ved at din dreng bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret, selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.
Ud fra det du fortæller, så kunne det måske være sådan en fase der gør sig gældende hos jer - det er i hvert fald en mulig forklaring :o)
Derudover kan der jo være tale om tandfrembrud, sygdom og lignende, som gør at han mister appetitten og generelt ikke virker til at være på toppen. Hvis du synes det fortsætter, så var det måske en idé at få lægen til at kigge på ham.
Jeg ved at du tidligere har fortalt at din dreng blev behandlet for forstoppelse - først med movicol og så ændring til laktulose. Hvordan virker hans mave? Når børn virker urolige, kede af det og samtidig ikke vil spise eller nedsætter deres mælkebehov og ikke har særlig interesse for mad, så er det ofte også en god idé at vurdere, om barnet kan have problemer med forstoppelse. Så her skal I måske også lige følge lidt op med lægen.
Men ellers så tænker jeg at det vil være rigtig fint, hvis I tilbyder jeres dreng skemad 2 gange dagligt. Det behøver ikke være særlig meget han spiser, det kan sagtens være ½ dl. frokost og aften og så skal han fortsat have sine flasker, som han plejer.
Hvor stærk er han rent motorisk, kan han sidde i høj stol? De fleste børn kan godt sidde i høj stol omkring 6 måneders alderen, nogle lidt før, andre lidt senere ... Det er en fordel at have ham i høj stol, fordi han så sidder med ved bordet og I kan spise sammen. Du har mulighed for at have ham foran dig, så han kan spejle sig i dig.
Han bruger dig som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver ham mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser du putter i munden/åbner munden, så gør han måske også.
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" han åbner munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", han åbner munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det ...
I takt med at han bliver 6 måneder så vil du kunne tilbyde mere og mere varieret mad, i 6 måneders alderen må han få stort set alt og udgangspunktet kan sagtens være den mad I andre spiser. Der er dog heller ikke spor i vejen for at du giver ham 'købegrød' til frokost og grøntsagsmos til aften, lavet af jeres grøntsager. På den måde kan du sagtens mixe købt og hjemmelavet mad og så bliver det ikke helt så frustrerende, hvis han ikke spiser så meget. Det er muligt at give en meget lille portion grød, hvis man køber den færdiglavede og det giver en god følelse at lave en lille mængde der bliver spist op. Det er begrænset, hvor lidt man kan lave, hvis man selv laver grød og derfor mere frustrerende, hvis største delen skal smides ud :o)
I forhold til søvn og søvnbehov, så vil de fleste børn i 5 måneders alderen have behov for 2 lure dagligt og en powernap. i 6 måneders alderen begynder powernappen ofte at kunne blive sprunget over. De fleste børn vil have behov for at sove måske 3½ time i løbet af dagen og vil så sove ca 11 timer om natten afbrudt af mælkeindtag. Børn kan også sagtens sove mere om dagen, men så afkortes nattesøvnen naturligvis.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske, sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 1-1½ time
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos (pulvergrød og frugtmos fra glas er fint), vand af kop. Du må gerne give ham en gulerod eller et stykke agurk i hånden, som han kan sidde og sutte lidt på. En skive agurk på 1½ cm, fjern kernerne i midten så der bliver et hul og sæt agurkeskiven på hans tommelfinger. Det vil han sikkert nyde :o)
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30, sover måske 1½-2 timer, det afhænger helt af formiddagslurens længde
Eftermiddag 16-17: Tilbydes flaske
Powernapper måske ½ times tid, igen afhænger det helt af hvor lange hans to andre lure har været
Aften 18.30: Grøntsagsmos lavet af de grøntsager I andre spiser, kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash. Vand af kop. Kan igen tilbydes en agurkeskive at gnaske lidt i. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Begynder at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk, vil dog stadig have opvågninger om natten, hvor han har behov for hjælp til stillingsskift, få dynen om sig osv. for at kunne sove igen.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske