Svar: Lysvågen om natten
19. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Det er normalt at børn kan have perioder, hvor de vågner om natten, ligger og snakker, pludrer og hygger sig med det og det handler sandsynligvis både om deres alder og udvikling og det faktum, at der om natten er ro, det er let at høre sig selv og det til stor underholdning for barnet, men naturligvis ikke for de voksne der prøver at sove ...
Nogle gange kan man ikke gøre så meget ved det, så handler det om udvikling og en fase man skal igennem. Andre gange sker det, at barnet begynder at indhente den forsømte søvn i dagtimerne og derfor kommer ind i en rytme, hvor barnet sover forholdsvis meget om dagen og mindre og mindre om natten. Der bliver således vendt om på nat og dag og det er naturligvis uhensigtsmæssigt for alle parter.
Da din datter ikke umiddelbart er særlig ked af det eller særligt søgende i forhold til mad om natten, så tænker jeg at det må handle om netop ovenstående - at hun lige der ikke føler hun har behov for at sove mere og så er det dejligt nærliggende at ligge og lytte til sig selv, sin egen stemme .. :o)
Det er dog relevant at se på hvordan hendes rytme er i løbet af dagen og da du skriver at hun i øjeblikket ikke rigtig tager på og ikke er så vild med amning, så var det måske en idé at forsøge med lidt skemad. Hun er jo 4 måneder nu og må gerne begynde med lidt andet.
Det er naturligvis vigtigt at du stadig går stille og roligt frem og ikke presser hende unødigt, hendes mave skal også have lov at følge med og derfor vil jeg anbefale dig at du giver hende 4-5 tsk grød til at begynde med. Gerne i løbet af formiddagen eller til frokost, når du synes hun virker mest oplagt. Når hun kan spise ½ dl. uden problemer, så synes jeg du skal begynde at give hende 2 gange dagligt. Det er altså bedre at du giver hende ½ dl. skemad frokost og aften end at du får hende til at spise større mængder en gang dagligt. Det er vigtigt for at få lidt ekstra næring i hende og for at holde maven igang, at du fordeler det over dagen :o) Det giver på sigt normalt også en bedre nattesøvn.
Med den alder hun har, så skal du regne med at hun har behov for at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Ofte ligger den sidste lur så sent, at barnet er meget vågen om aftenen - til gengæld sover hun så om natten. Det kan altså også være her, at I skal ændre lidt på rutinerne, netop for at I kan få lidt sammenhængende nattesøvn alle sammen :o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til middagslur
Frokost 12: ½ dl. grød af ris, majs, hirse, boghvede + evt. en lille smule varieret frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14, tidspunktet afhænger naturligvis af hvornår hun er stået op fra formiddagslur
Sen eftermiddag 17: Ammes
Sover måske sin 3 lur imens I andre spiser aftensmad og vil så herefter være vågen og gå sent i seng ...
Tilbydes ½ dl. grød evt. med lidt frugtmos, i løbet af aftenen, som det passer i forhold til hvornår I andre spiser og hun er vågen.
Ammes ofte lidt hyppigere i løbet af aftenen og ammes normalt igen omkring midnat. Men hvis hun f.eks. først er gået til ro for natten kl. 22, så vil hun sandsynligvis vågne af sig selv og bede om bryst kl. 01-02 og igen næsten morgen tidlig. Modsat, hvis hun er gået til ro allerede kl. 20 om aftenen, så vil hun ofte have behov for amning omkring midnat og igen midt nat kl. 03 og så igen næste morgen tidlig ...
Jeg håber at ovenstående giver dit lidt idé om hvordan en dag kan se ud og hvad der evt. sker hos jer i øjeblikket og hvordan I kommer videre :o) Fortsat held og lykke og rigtig god søndag :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske