Brev:
Vil ikke spise i dagplejen og kun lidt hjemme
19. januar 2009
Alder:
13 mdr.
Vil ikke spise i dagplejen og kun lidt hjemme
Kære Helen.
Min søn på 13 måneder vil for tiden ikke spise meget andet end havregrød eller havregryn med mælk, frugt, lidt brød og yoghurt. Han er efterhånden blevet en slem kostfornægter, og han har måske et par gode grunde til at blive kræsen, eller måske er det hans forældres skyld?
Vi går som resten af vores generation i 30'erne meget op i vores lille gavtyv og læser mange bøger om børn og har fx ingen problemer med putning pga faste putteritualer og konsekvente regler og ro, hvilket vi går stærkt ind for. Vi har læst en del om kompetente forældre og vidunderlige uger og børnemad for hele familien osv. osv. Alligevel vil jeg spørge dig om råd, for jeg er virkelig efterhånden i tvivl om hvad vi mon kan gøre for at det med maden bliver rart og naturligt:
Hvad gør man når ens barn nægter at spise i dagplejen og kun spiser meget få ting derhjemme? giver man efter og serverer havregrød eller serverer man stille og roligt dagens ret og lader drengen faste hvis han vil? Eller noget tredje? Her følger lidt baggrundsviden:
Sygdom og medicin-tvang?
Han har været syg to gange siden han kom i dagpleje til jul, dels med maveinfluenza dels med en influenzaforkølelse, hvor han pga mistanke om lungebetændelse fik flydende penicillin, der smager helt afskyeligt. Det er lidt af et overgreb at få den slags i børn, og det har været slemt for ham og os når det var medicintid, så måske ligger en del af grunden her. Han har ikke fået medicin i en lille uges tid nu.
Dagpleje?
Min søn har været i dagpleje siden 8. december men pga julen og sygdom har han ikke været der sammenhængende ret mange dage ad gangen endnu. Når jeg afleverer bliver han ked af det, men det går nogenlunde, når hans far gør det. Vores dagplejemor er dygtig, rar og god på alle måder og det tyder på at vores søn har det ok der. Desværre nægter han at spise frokost i dagplejen, hvor de får rugbrødsbidder og grøntsager. Rugbrødet vil han ikke røre og det bliver heller ikke til mange grøntsagsbidder. Hvis han er der fra 8 til 15 hvor han vågner fra sin lur, så er det altså mange timer uden fast føde, og det bekymrer mig meget.
Morsyge - kognitiv udvikling?
Han er siden sin fødselsdag i julen blevet MEGET morsyg og er også begyndt at være agressiv på en måde vi aldrig har set før. Han råber og basker med benene når han skal skiftes og hidser sig op når en leg ikke lykkes, og han øver sig mindre i at gå og vil konstant bæres rundt af mig, hans mor, når jeg er til stede i huset. Til gengæld udvikles hans sprog stadig meget og han elsker at sige hvad ting hedder og pludre og snakke og danse og synge. Han er også begyndt at grine mere og han elsker at lave skæg og le sammen, så det er heldigvis ikke trist det hele.
Problem og løsning?
Så hvad gør vi nu ved det med at han ikke vil spise normalt og varieret. Og at han decideret faster i dagplejen? Vi ønsker at måltider er hyggelige og uanstrengte, men det lykkes ikke. Når vi sætter os for at spise aftensmad kan han blive i dårligt humør omgående og så kan han finde på at kaste maden på gulvet og herefter nægte at spise. Og det er ofte børnevenlig mad skal jeg lige huske at nævne.
Vi har overvejer flg. muligheder:
1. Skal man så stille noget nyt frem, som man ved han godt vil spise (havregrød)? Det betyder, at han får dækket sit madbehov. Og der bliver mere ro i lejren og han sover mæt om natten osv. Men det betyder jo også at han ikke får svar hvis han leder efter en grænse af en art. Og hvornår skal man så introducere alm. mad igen?
2. Eller skal man holde sig til at servere noget, som han så må spise eller lade være? Det forhindrer måske kræsenhed, fordi han forstår, at der er hvad der er og at han ikke får tilbudt noget 'bedre' bagefter. Men det gør ham også sur og sulten og måske vågen om natten. Og når man ved at han måske intet spiser i dagplejen bliver det pludselig også ret vigtigt at han får føde i maven.
3. der er nok meget vi ikke har tænkt på...
Hvis det stod til os ville han spise grønt og kød og fisk og sådan, men det er mest kornprodukter og mælkeprodukter han vil spise - eller frugt. Grøntsager er også svære, med undtagelse af dampet broccoli med citron og sesam, som han simpelthen guffer i sig.
Vi har talt om, at vi gerne vil undgå kræsenhed og uro, og vi er nervøse over at vores søn ikke spiser ret meget. Vi savner også at lave god mad og nyde den sammen i ro og mag uden denne konflikt. Samtidig kunne jeg altså godt tænke mig at stoppe med at morgen-amme snart, men jeg tør næsten ikke indføre flere omvæltninger i vores søns liv lige nu. Det ville bare være rart at slippe for snart.
Jeg håber du kan give os et par gode råd. Skal vi være konsekvente og markere en grænse eller skal vi give efter og give ham havregrød og modermælk til han bliver konfirmeret :o)
På forhånd tak.
Venlig hilsen mor Tine.