Brev:
Den frække og den fortvivlede ...
20. januar 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Den frække og den fortvivlede ...
Kære Helen
Glædeligt 2009! Håber du havde en fest!
Pyyyh, det er de store brydningers tid. Ret beset mener jeg, at vores hjem efterhånden bør hedde Nationalscenen og vores hverdag "Et Strindbergsk drama - en syv-akter", Det er IKKE nemt at være 2 år og 5 måneder ;)
Vores lille søde dreng er på den ene side netop det: Kærlig, krammesyg, morsyg, farsyg, hyggelig, snakkende, underholdende og fantastisk! Hvordan kan man ikke holde af en lille dreng, der højt sidder ude i bilen og forlanger at "høre den med John Lennon" og så i øvrigt har lært sig at synge hele "Love me do" med "Beeeeeatles"?
På den anden side så har han det altså ikke nemt det lille pus, og jeg undrer på, om vi måske gør noget forkert. Der er ligesom to varianter af sammemsmeltninger: Den frække og den fortvivlede.
Den frække handler om, at han med et stort grin smider rundt med sig legetøj, når han ved, han ikke må. Det kan også være at hamre skeen ned i tallerkenen og så kigge triumferende op. Det er for så vidt nemt nok, for det er "grænse-grænse, testing-testing, 1, 2, 3, kan I høre mig?" Vi håndterer det på den måde, at vi siger, at det vil vi ikke have, for tallerkenen kan gå i stykker. Og hvis han bliver ved, siger vi, at så må skeen gå, og så GÅR skeen! Men jeg er sgu lidt i tvivl: Er det okay med den trussels-politik? Vi er bestemte, ikke vrede. Og det virker ;) Jeg ved ikke rigtigt, hvad man ellers skal gøre?
Det andet er, at han bliver fortvivlet. I dag var det forkert at få yoghurt med havrefras, man ville have havregrød. Men vi havde ikke flere havregryn og så brød han helt sammen. Jeg tog ham over til mig og sad lidt med ham og sagde til ham, at jeg godt kunne se, at han blev rigtigt ked af det, men at vi ikke kunne lave havregrød, for der var ikke flere havregryn. Efter meeeeget lang tid og en kæmpe tude-råbe-tur prøvede jeg at spørge, om han ville have et stykke rugbrød med marmelade. Det blev så accepteret.... hvorefter han spiste både maden og yoghurten!!!! Hehe ;) Det her eksempel gentager sig med alt fra påtagning af flyverdragt til valg af forkert bog etc etc.
Jeg er sgu bare sådan i tvivl: Skal man have flere morgenmads-valgmuligheder? Hvis jeg starter med at spørge ham, om han vil have det ene eller det andet, så har han også rigtigt svært ved at overskue det. Han skal ikke have ret mange valg, før verden bryder sammen. Det kan jeg godt forstå. Men altså - hvad synes du? Min far vil jo mene, at jeg er godt i gang med at ødelægge barnet ved at udlevere både det ene og det andet. Selv tænker jeg, at jeg sgu heller ikke gad at have yoghurt, hvis jeg nu havde besluttet mig for noget andet ;) Hehe. Han er generelt ikke kræsen - er meget glad for mad og spiser lidt af det hele.
Den søde lille dreng er selvfølgelig plaget af sin alder. Men vi kunne godt bruge nogle tricks til at håndtere det. Det er virkeligt en mærkelig tid. For samtidig med, at han kan blive så vred, så kan han også lige pludselig gå med nede i supermarkedet og hjælpe med at købe ind. Helt uden at lave ballade (ja, det er altså store sager, når man har en dreng med krudt i måsen! Alle mine veninder med små piger, forstår jo overhovedet ikke, hvad jeg mener, hehehe ;)). Han er med til rigtigt mange ting: pensle boller, lave smoothies, lægge varer på båndet, lægge tøj på plads i skabet. Det er noget, der virkelight virker, kan jeg mærke. Han skal inddrages. Drengen er også meget udadvendt og elsker gæster. Leger med alle børn, der kommer ind ad døren. Og arbejder på at lære at dele sit legetøj med dem - det er lidt svært!
Han sover stadig som en lille drøm fra 20 til 8 og 1,5-2 timer til middag. Går glad i seng og vågner ikke. Man er endda nået dertil, hvor man kan blive puttet kl. 21 på en festaften og så sove længe dagen efter. Det er jo et privilegium for alle på matriklen! Aldrig havde jeg troet, at jeg ingen skulle sove til 9.30 dagen efter nytårsaften!!!
Og nej, kommunen har STADIG ikke løst vuggestue-problemet. Tidligst til marts. Så barnet og jeg holder en ekstra ugentlig fridag - det er til gengæld SÅ skønt!
Kærlig hilsen
K