Brev:
Opstart på vælling og grød
20. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Opstart på vælling og grød
Hej Helen,
Tak for dit sidste svar, som jeg fandt meget brugbart.
Siden jeg skrev sidst er der sket det, med Ella, at hendes mme indtag er blevet meget større. Hun er gået fra at drikke portioner på 60-90ml af gangen til at drikke op til 150 ml af gangen. Så stor forskel.
Hun kommer stadig ikke af med afføring hver dag, men ca. hver anden-tredje dag. Nogle dage er hun rigtig ked af det, men hun forsøger ikke at presse. Det med sæbe-prop som du er lidt ked af jeg benytter er udelukkende en metode som jeg, i samarbejde med lægen er blevet enige om. Han sagde det ikke kan skade og at hendes lukke-muskel måske ikke er modnet endnu. Nogle gange er det ikke nødvendigt, men jeg bruger det når hun ikke har lavet stort i tre dage og derfor slet intet spiser.
Synes du jeg bør starte op på laktulose igen? Måske i forbindelse med opstart af vælling eller nan2. I så fald hvor meget laktulose.
Hun begyndte at vågne hyppigere om natten. Fra at vågne een gang mellem kl. 22-07 så vågner hun nu to gange og er skrup sulten. Hun tager en stor flaske om natten. Derfor startede jeg på noget majsvælling. Men det kunne hun ikke lide. Hun ville slet ikke have det i munden og så ud som om hun skulle kaste det op. Jeg overvejede i stedet noget risvælling, men hvor kan man købe det? Eller kan jeg lave det selv?
Ellers er hun måske i mellemtiden (mellem disse to breve) blevet klar til nan2 hvis det mætter bedre...?
Fordi hun ikke ville have vælling så startede jeg op med lidt ris-grød. Og det kunne hun vældigt godt lide og jeg syntes faktisk hun klare det flot at få det i munden. Hun fik det i løbet af aftenen og spiste ca. ½ portion. Desværre blev hun meget ked af det og fik ondt i maven. Hendes mave knurrede højlydt så jeg stoppede igen efter nogle gange. Jeg har senere læst at jeg burde have givet hende grøden om dagen. Så jeg tænkte starte op igen om en-to måneder.
Hun har de sidste dage, fået noget kamillethe om aftenen med sukker. Hun har været urolig og det har hjulpet hende til at sove. Jeg har kun benyttet det fordi hun spiser nok mme.
Jeg vil gerne følge den fine tids-plan du har givet mig, men Ellas rytme er helt anderledes. Den er nogenlunde således.
Hun står op kl. 6.30. Spiser ca 150ml. (nogle gange over to gange).
Sover igen kl. 7.30-8.30.
Spiser ca. 100ml.
Sover udenfor i barnevogn. kl. 10-14 (15-16). Hun tager en rigtig lang lur og ofte må jeg vække hende fordi jeg skal hente den ældste i børnehave.
Spiser ca. 150ml
Sover et par små powernaps indtil kl. 21. Små lure på
max en time. Spiser mindre måltider på max 90 ind i mellem.
Sover igen kl. 21-24 Efter en stor godnatflaske og noget kamillethe.
Vågner kl. 24, spiser 150ml
Vågner kl. 3, Skifte ble (den er våd fordi hun indtager alt det væske om aftenen/natten). Spiser ca. 90ml
Sover til kl. 6.30
Synes du rytmen er okay?
Jeg fortsætter hende nuværende spiseri indtil du har svaret mig. Så må vi se hvad der sker og om du mener hun er klar til nogle ændringer.
Med venlig hilsen
Maria