Svar: Søvnproblemer og refluks
20. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Hanne
Jeg er glad for at det ikke er første gang du skriver til mig, da jeg efterhånden har lidt idé om, hvad I er for en lille familie og hvad der skal vægtes hos jer ... Derfor vil mit svar til dig også blive lidt utraditionelt og ikke helt følge de gængse råd om at give børn gode sovevaner.
Der er for mig at se ingen tvivl om at I er nødt til at få ændret på Marcos søvnvaner, det er vigtigt fordi du er nødt til at have en vis mængde nattesøvn og energi - ikke mindst på grund af din mands sygdom og Marcos refluksproblemer. Men af netop samme årsag, så fornemmer jeg også at vi hos jer er nødt til at gå lidt stille og roligt til værks. Ingen af jer tre har behov for en 'kold tyrker' hvor Marco skal græde sig ulykkeligt i søvn.
Der er ingen tvivl om at Marco forbinder brystet og det at falde i søvn med at skulle ligge i din favn og han har, som du har læst at jeg har skrevet til andre, nogle uhensigtmæssige søvnassociationer her.
Der er heller ingen tvivl om at nogle af Marcos opvågninger også skyldes hans refluksproblemer og at det korvarigt lige hjælper ham at få lidt mælk og finde ro og trøst, men at det på sigt jo ikke bedrer det ...
Det som fungerer er dog søvnen i barnevognen og jeg synes faktisk det lyder som en rigtig god idé at I hos jer, prioriterer det at få Marco til at sove, højere end hvor han lige sover. Jeg synes derfor dit forslag om at putte ham i barnevognen også om aftenen bestemt er et forsøg værd. Han skal naturligvis have sele på, så han ikke kan falde ud, han er jo en stor dreng, der meget hurtigt kan komme til skade, hvis han får hevet sig op.
Prøv om du kan putte ham på samme måde om aftenen, som du gør om dagen og har han behov for noget lunt at drikke, har du så overvejet at give ham lidt kogt vand, evt. lidt kamillete med lidt sukker i stedet for brystet. Jeg tænker at det kogte vand måske ikke vil genere ham helt så meget, når det står og kører op og ned i spiserøret og samtidig virker sukker lidt smertestillende og kunne måske give ham lidt ro. Hvis du kunne få ham til at tage en flaske imens han evt. var i vognen, så fik han roen, kunne ligge lidt eleveret, vognen føler han tryghed ved og han kom væk fra din favn.
Hvis han skal trilles for at sove, så prøv om du kan nøjes med at trille ham lidt frem og tilbage. Hold lidt pauser hele tiden, se om du kan stoppe vognen inden han falder helt i søvn og begynder han at græde, så triller du igen, holder pause osv. Så han tilsidst lærer at overgive sig til søvnen selv. Gør det både om dagen og om aftenen, det vil hjælpe ham til falde til ro kun med lidt vuggen for tilsidst at kunne undvære.
Det er rigtigt at nogle familier sætter hjul under tremmesengen, jeg har også været i en familie som hang en hængekøje op i stuen .. alternative løsninger er der mange af :o) Men det kan sagtens være at hjul under tremmesengen var en idé, netop fordi du så kan nøjes med at vugge lidt og ikke behøver trille særlig meget. Du kan så en overgang stille barnevognskassen ned i sengen, så sover han fortsat i sin barnevognskasse der giver ham tryghed og ro og lærer samtidig også lydende og rummet at kende, stille og roligt kan du så lægge kalechen ned, så han ligger mere og mere åbent og tilsidst flytte ham direkte til sengen.
Det kan også være at du kan lærer ham at sove i sin barnevogn uden at blive trillet og at du så stille og roligt, netop i takt med at han lærer at falde i søvn på en rolig måde der, vil kunne flyttes til egen seng uden de store problemer - uden at I skal montere hjul eller andet på sengen. Måske vil en beroligende hånd på hans krop være nok .... Det må tiden vise.
Det lyder altså efter min mening som en god idé at I vælger at gå langsomt til værks og hvor hurtigt eller langsomt I kan gå frem må tiden, som sagt vise. Men at starte med barnevognen er en mulighed hos jer og bestemt et forsøg værd.
Når jeres dreng vågner flere gange om natten, så er det sandsynligvis både problematikken omkring søvnassociationer der gør at han vågner, men også problematikken omkring refluks, - mælk der står og kører i hans spiserør - det er ubehageligt og kan gøre rigtig ondt. Det er sandsynligvis derfor I oplever at han har så svært ved selv at finde ro og nogle gange kan græde helt ukontrolleret og er rigtig svær at trøste ...
Det er derfor et spørgsmål om at få jeres dreng væk fra favn og bryst, forsøge at putte ham der, hvor I ønsker han skal sove det meste af natten og gøre ham tryg og rolig ved det sted. Og så er det et spørgsmål om at elevere hans hoved lidt så mad og mavesyre så vidt muligt holder sig i maven og måske forsøge at berolige ham med lidt kogt sukkervand i stedet for mælk ...
Med hensyn til sveskemos, så kan man godt lave dette selv. Du skal købe en pose svesker (gerne økologiske), lægge sveskerne i blød i et par timer. Herefter skal de koges i et par minutter, hvorefter de blendes med en stavblender. Start med at hælde lidt af kogevandet fra og tilsæt så lidt kogevand, lidt efter lidt, så konsistensen bliver rigtig. Nogle familier kommer også lidt æblemos sammen med sveskemosen.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske