Svar: Vågner efter ca 1 ½ time
20. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Hanne
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan din datter falder i søvn om aftenen. Du skriver at du putter hende på eget værelse i sin egen seng, men er hun vågen, når hun bliver puttet eller falder hun f.eks. i søvn i din favn?
Jeg spørger naturligvis fordi det har betydning for hendes søvn og evne til at sove videre, hvordan hun er faldet i søvn. Hvis hun er faldet i søvn i din favn, så forbinder hun det med at skulle sove og når hun så vågner op (hvilket vi alle naturligt gør flere gange om natten), så oplever hun at ligge et andet sted end hun faldt i søvn, det er utrygt, hun bliver bange og urolig og falder ikke til ro igen før hun atter er i din favn ...
Hvis hun falder i søvn af sig selv, ved at du sidder og læser en godnathistorie for hende eller lignende og du så derefter går, så skyldes hendes opvågning og søgen mod dig, sandsynligvis hendes alder og den udvikling hun går igennem lige nu. Hun er aldersmæssigt der, hvor hun begynder at forstå at du er der, selvom hun ikke kan se dig. Hun begynder altså at kunne forholde sig til at du er i stuen og hun ligger alene inde på værelset og det kan hun naturligvis også godt protestere over. Hun vil ikke sige godnat til dagen, hun vil ikke være alene, hun vil være hvor du er ...
Det kan også sagtens tænkes at hun vågner på grund af en drøm og derfor har svært ved at falde i søvn igen bagefter, hun forstår ikke hvad hun drømmer, kan ikke skelne drøm og virkelighed - men bliver bange og søger dig naturligvis. Når hun ligger hos dig, så ved hun at du passer på hende og at hun trygt kan sove og derfor sover hun mere roligt i din seng end i sin egen :o)
Generelt handler det om at gøre hende fuldstændig tryg ved at sove i sin egen seng, betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove der, at du er der, passer på hende osv. Lad døren stå lidt på klem så hun kan høre at du er der, giv hende evt lidt lys, så hun kan orientere sig, når hun vågner op.
Ha evt. en kop vand stående ved sengen, giv hende lidt at drikke, hvis hun drømmer, så hjælper det nogle gange at få lidt vand, det er med til at holde hende til virkeligheden og få hende til at slappe af, hvorefter hun så kan sove mere roligt igen.
Håber mine tanker her hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske