Svar: Søvn og drømme
20. januar 2009
Alder:
3 år
Kære Heidi
Det er helt rigtigt at børn i 3-4 års alderen ofte drømmer rigtig meget. Det er også i den alder, at mange børn begynder at have mareridt og man kan opleve at barnet mere eller mindre halvt sovende sætter sig op, græder ulykkeligt, skriger måske. Nogle gange kan barnet godt fortælle, hvad det har drømt, andre gange kan barnet bare sige at det var uhyggeligt ...
Drømme er normalt en bearbejdning af dagligdagens hændelser og det kan naturligvis godt spille ind at jeres dreng er blevet storebror, at der bliver stillet nye krav til ham osv. Men der behøver faktisk ikke være sket noget særligt, som familieforøgelse osv. Det kan være almindelige dagligdagsting, oplevelser fra hverdagen, som i drømme bliver til noget uhyggeligt og voldsomt.
Det kan være en rigtig god idé, at I i øjeblikket forsøger at medtænke hvad jeres dreng ser af fjernsyn, ser af film, hører jer tale om osv. så han ikke udsættes for ting, som kan gøre at han drømmer mere uhyggeligt. Vær opmærksom på at tegnefilm, som ofte af voksne kan opleves som harmløse, på børn kan virke meget voldsomme. Disney show fredag aften eller lørdag morgen er derfor ikke ubetinget en god idé i denne alder. Kaffekander der bliver levede og danser rundt, Kuzco og Isma virker f.eks. uhyggeligt på nogle børn ... Det er meget svært at skelne, hvad der er fantasi og hvad der er virkelighed for børn i denne alder.
Det samme gælder jeres almindelige dagligdags snak, når I taler om hvad der sker i verden, hvad der sker i jeres omgangskreds osv. Små børn kan godt blive bange for og drømme om at noget lignende vil ske for dem, for jeres familie.
Det kan være en rigtig god idé at sætte sig på sengekanten om aftenen og tale lidt med ham om dagen, hvad han har oplevet, hvad der er sket. Tale lidt om hele dagens forløb og på den måde få bearbejdet nogle af alle hans tanker inden han skal sove. Det er også en god idé at læse en godnathistorie (ikke en uhyggelig) og på den måde få hans tanker til at kræse om noget rart og sjovt i stedet.
Når og hvis han vågner om natten og virker ked af det, så er det en god idé at tilbyde ham lidt vand, fordi det at drikke vand er med til at holde barnet lidt til virkeligheden. Det hjælper også ofte at have en natlampe på værelset, fordi det hjælper barnet til at orientere sig, når det vågner op. Nogle gange kan en lampe dog også kaste skygger, der kan gøre barnet mere bange og utryg ved f.eks. at lægge sig til at sove ...
Forsøg at berolige ham så godt I kan, stryg ham over kinden og håret og put ham igen. Et barn med mareridt vil som regel falde til ro ved forældrenes berøring og sove roligt videre. Hvis dette ikke er nok, så må I tage ham med ind i soveværelset - en god mellemstation kan være en madras på gulvet og en hånd at holde i, i stedet for at give ham vanen at ligge i smørhul, hvis I helst ikke ser dette, nu hvor der også er en lillebror som fylder :o)
Er han kommet ud af sin tremmeseng? Ellers var det nok en god idé nu. Det giver ham tryghed at vide, at han kan komme ud af sengen og ind til jer og samtidig vil I også kunne stille en tallerken med lidt kiks, brød, vand osv. ved siden af sengen. Hvis han så vågner og har brug for lidt (substitut for sutten) så kan han tage sig lidt og lægge sig ned og sove videre ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske