Svar: Slut med sut - 2 år, 4 mdr.
20. januar 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Rikke
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres dreng er begyndt at kunne undvære sin sut lidt, men netop som du skriver, så er han jo stadig ikke så gammel, så jeg tænker også at det er fint at gå stille og roligt frem.
Det er altid en god idé at sutten kun bruges når han skal sove og at han som hovedregel ikke skal rende med sutten i munden hele dagen. Det er både dårligt for hans taleudvikling og for hans tandstilling.
I stedet skal han om dagen lære at finde trøst på anden vis og derfor skal sutten lægges væk og i stedet erstattes med en bamse, kærtegn eller lignende. Præcis som I også har gjort. Hvis barnet f.eks. falder og slår sig og gerne vil have sin sut, så kan man sige "skal vi ikke hente bamse, så kan den være med til at puste .."
Det er altid et dumt tidspunkt at fjerne sutten på, hvis der sker andre større ændringer i barnets liv. Det vil sige, at man ikke skal stoppe med sutten, når man samtidig får en lillebror eller søster, hvis man flytter hjem eller institution, hvis barnet er syg, øver renlighed og hvad der ellers kan ske af større ting. Det er vigtigt at fjerne sutten på et tidspunkt, hvor barnet har overskud til det og selv virker interesseret i det.
Og så skal man sørge for at man selv har overskuddet til det. Det kan være en god idé at gøre det i en ferie, hvor man lettere klarer urolige nætter osv.
Og så skal man, som I også har gjort, medinddrage barnet, det er f.eks. rigtig fint at lade ham selv smide sutten ud og huske ham på, at det var sådan det var/er nu. Det er fint at sætte ord på "Sutten gik i stykker, den er smidt ud, det er slut nu .." og minde barnet om at det er sådan det er.
Så det lyder som sagt meget som om at I er godt på vej til at stoppe med sut hos jer, det er rigtig fint at I holder fast i at sutten skal bruges som et minimum og medinddrager jeres dreng i processen præcis som I gør. Det lyder som om at det nok skal gå helt af sig selv :o)
Fortsat held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske