Brev:
Ked af det ved aflevering
20. januar 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Ked af det ved aflevering
Kære Helen.
Ja må lige på banen igen.
Efter 1 måned hjemme (juleferie + 2 ugers sygdom) er min søn igen startet i vuggestue. Det var ingen succes. Han har tydeligt haft det hyggeligt med sin mor, far og mormor i sygedagene.
Nu starter virkeligheden og det er med gråd hjemmefra og smågræderi i løbet af dagen fordi han savner mor og far.
Det kan mit hjerte slet ikke tåle. Jeg har i forvejen svært ved at han skal afsted, fordi han slet ikke er udpræget institutionsbarn.
Jeg fornemmer, som skrevet i en tidligere mail, at han bare bider det i sig når han er der. Betragter de andre børn, har kun 1 legekammerat (eget valg), tager ikke initiativ til at være først eller gøre noget rutinemæssigt uden at blive opfordret til det.
Pædagogerne siger han trives fint, men er en stille og forsigtig dreng, der går rundt med en pind og slår i jorden, eller sidder i sandkassen alene og graver.
Av det er smerteligt at tænke på. Godt nok er han skorpion af stjernetegn, men at brodden vender så meget indad gør mig bekymret.
Herhjemme er han en meget glad og udadvendt dreng. Også når vi er ude. Bare vi er med:-) Han prøver os af, taler hele tiden, er undersøgende, men også meget til nærhed og rolige lege.
Både min mand og jeg var også sådan som børn og jeg hadede at gå i institution. Jeg tænker på, at hvis min lille buller har det på samme måde, ja så laver jeg et bevidst omsorgssvigt. Det er måske sat meget på spidsen, men det er nu sådan jeg har det.
Mange børnepsykologer (f.eks. Margrethe Brun Hansen og John Halse) siger enstemmigt, at det er bedst for børn at komme ud blandt andre, at socialisere sig, løsrive sig, udvikle sig uden mor og far lige om hjørnet. Det forstår jeg. Men jeg er overbevist om, at der altså findes børn, der slet ikke er til institutioner.
Han leger super godt med andre børn, hvis de bare er 2. Det gør ham lidt usikker med mange børn kan jeg mærke.
Vi har bevidst valgt vuggestuen (som er fuldstændig fantastisk i øvrigt) frem for dp, alene af den årsag, at der i min by er ufatteligt meget rod i dp regi. Meget sygdom og mange dp´ere som faktisk ikke "gider" børnene. Du skulle vide hvor mange jeg selv har oplevet, hvor jeg korser mig og får ondt af børnene. Så i og med vi ikke selv kunne vælge en egnet dp´er til vores søn, ja så gik valget på vuggestue med uddannet personale og et vældigt fagligt højt, nærværende og rummeligt sted.
Vi har haft en periode hvor jeg synes det gik fint. Hvor han bare ikke havde tid til at sige farvel om morgenen. Hvor børene stod og ventede på at give krammere (for det gør de - han er enormt populær). Men både før jul og altså nu er der store følelser på spil.
Hvordan får jeg som mor en indre ro og tro på, at det altså er rigtigt/normalt og ikke skadeligt det vores søn gennemgår eller det modsatte??
Lang mail, men en masse bekymring og tanker skulle lige luftes og som jeg ikke kan/vil ignorere.
Kærlig hilsen
Karoline